Permanente campagne. Hoe politieke partijen en politici verkiezingen kunnen winnen - Frank van Dalen, Joost Smits en Aart Paardekooper

C#3 permanente campagne.jpgapril 2015

Recensent: Jaap de Bruijn
VVD-minister Edith Schippers had er beter aan gedaan om het boek Permanente campagne te lezen. Dan had ze waarschijnlijk geen beschuldigende vinger opgestoken over de vermeende opzet achter het negatieve VVD-nieuws in de aanloop naar de Statenverkiezingen. Het eerste hoofdstuk gaat namelijk over alle don’ts in politieke campagnes. En ‘terugslaan’ naar de boodschapper is een duidelijke don’t. Schippers figureert verderop nog een keer in het deel over profilering van politici en het belang van consistent werken aan je boodschap en zichtbaarheid rond relevante thema’s.

De drie auteurs zijn oprichter van de Stichting Politieke Academie. Naar mijn zin is het boek iets teveel een reclamezuil voor deze stichting geworden. Maar voor wie daar doorheen leest, is Permanente campagne een rijke verzameling aan tips, weetjes en mooie campagne-casussen.

Het boek is vooral geschikt voor organisaties of personen die willen werken aan hun zichtbaarheid. De kern van de boodschap: Als je stelselmatig onderzoek doet, weet je wie je kiezers of fans zijn en kun je betere resultaten boeken. Jammer dat de focus daar niet nog meer op ligt. Wat mij betreft had alle wijze raad over speeches of het te woord staan van de pers wel in een volgend boek gemogen.

Titel v.h. boek:            Permanente campagne. Hoe politieke partijen en politici verkiezingen kunnen winnen
Auteur:                       Frank van Dalen, Joost Smits en Aart Paardekooper
Jaar van uitgave:        2014
ISBN-nummer:            978 90 822867 00
Aantal pagina’s:           220
Kosten:                        € 29,95
Aantal sterren:             3

« Terug

Archief > 2015

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.