Journalistiek van nu, maatschappijgericht en multimediaal - Harrie Kiekebosch, m.m.v. Willem Zeijl

C alleen website 8 Journalistiek van Nu.jpgjuli 2014

Recensent: Jaap de Bruijn
De voorpagina van het boek toont de volgende tweet: ‘Nieuwsgierig? Lees dit! #push-en-pull-media #newsfeed #nieuwssite #zaterdagkrant #nieuwsapp #tablet #televisie #magazine #smartphone’. Een veelbelovend begin van een boek over ‘de huidige stand van zaken in de journalistiek’. Maar wat mij betreft maakt het nieuwe boek van Harrie Kiekebosch die pretentie niet waar.

Journalistiek van nu is eigenlijk vlees noch vis. Afgaand op de noemer ‘het veranderende journalistieke vak’ en de voorpagina hoopte de uitgever op meer. Je mag toch verwachten dat het boek zou ingaan op de vraag hoe de journalistiek zich staande houdt in de wereld van social media, 24/7 user generated content en niet te negeren hoaxes. De auteur zelf noemt zijn boek in de inleiding ‘een pleidooi voor maatschappelijke journalistiek’, waarbij de journalist op zoek gaat naar thema's waar het publiek op zit te wachten. Maar ook dat vind ik nogal hoogdravend voor wat volgt.

Volgens mij is Journalistiek van nu niet meer, maar ook niet minder, dan een degelijk studieboek voor (met name) radio- en TV-journalisten. Deel twee van het boek 'Werk in uitvoering' gaat dan ook uitvoerig in op de kneepjes van het vak en de stadia van het redactieproces. In 2005 schreef Kiekebosch het boek Nieuws voor RTV. Ik ken het oorspronkelijke boek niet, maar die eerdere titel zou prima passen bij dit nieuwe boek van Kiekebosch.

Titel v.h. boek:              Journalistiek van nu, maatschappijgericht en multimediaal
Auteur:                         Harrie Kiekebosch, m.m.v. Willem Zeijl
Jaar van uitgave:           2013
ISBN-nummer:              9789046903759
Aantal pagina’s:             261
Kosten:                        € 29,50
Aantal sterren:              2

« Terug

Archief > 2014

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart