Steen voor steen - David C. Robertson

C#5 Cover Steen voor Steen.jpgjuni 2014

Recensent: Andrea Willemse
Sinds jaar en dag spelen kinderen met Lego. Een sterk merk, niet weg te denken uit het schap van elke speelgoedwinkel. Een succesvol bedrijf, zou je denken. Maar schijn bedriegt. In 1998 lijdt Lego voor het eerst een groot verlies en in 2003 staat het bedrijf op het randje van een faillissement. Voornamelijk omdat het bedrijf zich niet goed heeft verdiept in de wensen van de doelgroep: jongens van rond de negen jaar. Tegenwoordig spelen kinderen liever met computers dan met plastic blokjes.

In Steen voor steen vertelt David Robertson hoe Lego weer een succesvol bedrijf is geworden. Hoe dat is gelukt? Met name door innovatie op een andere manier te organiseren, namelijk rond de wensen van de doelgroep. Door kinderen mee te laten denken en écht te luisteren naar hun wensen, ontstond nieuwe creativiteit. Een citaat van de marketingdirecteur van Lego: ‘Kinderen en dronkelappen zijn de laatste eerlijke mensen op aarde. En kinderen zullen nooit een product kopen dat niet leuk is.’ Vanuit deze benadering heeft Lego zichzelf als het ware opnieuw uitgevonden.

Het boek biedt een mooi beeld van de geschiedenis van Lego – van de oprichting in 1932 door de Deense timmerman Ole Kirk Christiansen tot 2013. Wel wat Amerikaans (‘de held worstelt, knokt terug en komt boven’). Maar wil je geïnspireerd worden op het gebied van innovatie, stop het dan zeker in je vakantiekoffer.

Titel van het boek:   Steen voor steen
 Auteur(s):   David C. Robertson
 Uitgever:   A.W. Bruna Uitgevers
 Jaar van uitgave:   2013
 ISBN-nummer:

  9789400502192

 Aantal pagina's   320
 Kosten   € 22,95
 Aantal sterren   3

« Terug

Archief > 2014

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart