Overtuig je klant. Overtuig met je visitekaartje - Hannie Mommers

C#4 Cover Overtuig je klant Overtuig met je visitekaartje.jpgmei 2014

Recensent: Guido Rijnja
Je hebt maar één kans voor een eerste indruk en die indruk is meestal een beeld. Grafisch ontwerper Hannie Mommers heeft een klassiek voorlichtingsmiddel aangegrepen voor een puntig boekje. Bij lezing blijkt dat met de ogenschijnlijk nietige 50 cm² van een visitekaartje meters kunnen worden gemaakt. Mommers fileert heel compact de keuzes die aan de orde zijn bij dit postzegelwerk.

Aardig is vooral hoe ze – zonder dat zo te benoemen – vanuit een driehoek lijkt te redeneren: de grafische (on)mogelijkheden, de voorkennis en verwachtingen van de opdrachtgever en degene die het kaartje in ontvangst wordt geacht te nemen. Lettertype en -grootte, het combineren van letters en illustraties en de selectie van gegevens passeren allemaal de revue. Zoals bij veel communicatief handelen bestaan er eigenlijk geen wetten; symmetrie lijkt logisch, maar er zijn avontuurlijke grafische toepassingen die juist de eigenheid van een organisatie of dienst visualiseren. Dertig jaar praktijkervaring leidt tot een keur aan praktische wenken: een mailadres dat begint met info@ is spamgevoelig. En kennelijk zijn er nog steeds veel opdrachtgevers die het verschil tussen een folder en een visitekaartje maar lastig kunnen duiden. Ook hier geldt: less is more. Dit boekje maakt van de lezer geen volleerd ontwerper, wel een betere opdrachtgever.

Titel van het boek:   Overtuig je klant. Overtuig met je visitekaartje
 Auteur(s):   Hannie Mommers
 Uitgever:   Tom van Oosterhout
 Jaar van uitgave:   2013
 ISBN-nummer:

  9789075619041

 Aantal pagina's   86
 Kosten   € 18,50
 Aantal sterren   3

« Terug

Archief > 2014

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart