Het einde van business als usual - Brian Solis

Cover Het einde van Business as Usual-voor.jpgapril 2014

Recensent: Gerald Morssinkhof

De consumentenrevolutie vraagt om een nieuwe manier van werken. Dankzij mobiele technologie zijn mensen verworden tot ‘verbonden consumenten’. Zij verbinden zich met elkaar op het gebied van interesses en waarden. In die contacten converseren zij met elkaar. Die gesprekken leveren mensen ’sociale valuta’ op.

Bedrijven en organisaties (merken) die willen overleven, moeten aan die verbonden consumenten relevantie aanbieden. Doen zij dat dan zullen die verbonden consumenten dat in hun sociale omgeving vertellen.

En aangezien mensen tegenwoordig meer vertrouwen hebben in hun sociale omgeving, wanneer het gaat om producten en diensten, dan in de website van een bedrijf, hebben merken geen keuzen; zorg dat jouw producten en diensten een relevante meerwaarde voor de consument heeft. En deze meerwaarde moet het liefst persoonlijk zijn. Dan tel je als organisatie mee. Doe je dat niet, dan is het over and out.

Bedrijven moeten dus constant in contact staan met hun omgeving, om te weten wat er speelt, en vooral welke meerwaarde zij aan de behoeften en verlangens van consumenten kunnen toevoegen.

Het aankoopproces is door deze ontwikkeling naar verbonden consumenten gekanteld. Vandaar de titel. Was voorheen het lineaire, door de organisatie gestuurde, AIDA model leidend. Tegenwoordig gaat een consument allereerst opzoek in zijn eigen sociale netwerk om te horen van vertrouwde relaties wat een goed product is. In de contacten met de organisatie evalueert hij continue of hetgeen de organisatie zegt, overeen komt met hetgeen hij gehoord heeft van zijn sociale omgeving. Klopt het, dan blijft hij hangen, klopt het niet dan gaat hij snel verder. Koopt hij een product dan is de consument vervolgens actief in zijn sociale groep om te laten weten wat er gebeurt is. Zijn ervaring deelt hij graag. Voor en na het aankoopproces bepalen de conversaties op internet het succes van een bedrijf.

Dit is zo ongeveer de kern van dit boek.

Thematiek is herkenbaar en biedt interessant perspectief op de groeiende invloed van consumenten op het innovatieve vermogen van organisaties. Het draait daardoor nog meer om van buiten naar binnen denken. Organisaties worden hierdoor uitgedaagd om zich continue aan te passen. En het boek legt ook veel meer het accent op ‘conversaties, emoties en non lineaire processen’. Iets dat zich de laatste jaren ook in ons vakgebied manifesteert. In die zin een aanrader voor vakgenoten die bij willen blijven.

Kritiekpuntje is toch wel dat het boek niet makkelijk las met veel tekst en voorbeelden, waardoor het ook aanvoelde als veel herhaling.

Titel van het boek:   Het einde van business als usual
 Auteur(s):   Brian Solis
 Uitgever:   Adfo Groep 2013
 Jaar van uitgave:   2013
 ISBN-nummer:

  978-9-49-15605-0-7

 Aantal pagina's   350
 Kosten   € 29,95
 Aantal sterren   3

« Terug

Archief > 2014

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart