Het Spinoza Effect: Goedgelovigheid en de zoektocht naar de waarheid. Eric Rassin

Recensent: Guido Rijnja
We zijn zo goedgelovig als het maar kan en dat maakt kwetsbaar. Geen onschuldig thema voor een beroepsgroep die grossiert in (kern)boodschappen om publiek te bewegen.
Wie de ingebakken neiging om alles klakkeloos aan te nemen wil indammen – of publieksgroepen op dit punt wil wapenen – doet er goed aan, te trainen met kritisch beoordelen. Maak er een gewoonte van om steeds je kennisbron te controleren, bijvoorbeeld. En accepteer onzekerheid in een complexe wereld. ‘Weten dat je iets niet weet, is ook belangrijke kennis’, concludeert de Rotterdamse gezondheidswetenschapper Eric Rassin in een compact boek over een oermenselijke neiging. Goedgelovigheid blijkt bijvoorbeeld uit de makkelijke instemming van veel mensen bij nietszeggende beweringen zoals in horoscopen: ‘Sommige van uw ambities zijn behoorlijk onrealistisch’. Het ‘Barnumeffect’ heet dit fenomeen, naar de Amerikaanse politicus die ook met circusacts bekendheid vergaarde. De titel van het boekje verwijst naar een stelling die Spinoza, de Hollandse vader van de Verlichting wordt toegedicht: mensen geloven in beginsel alle informatie (ook als ze die niet begrijpen), en plaatsen pas daarna eventueel vraagtekens. Diverse onderzoekers tonen aan waarom: efficiency. Problemen vermijden is aantrekkelijker dan waarheidsvinding. Dit boekje werpt een interessant licht op de zorg van organisaties om zich te beijveren voor kritische burgers en consumenten. Kennis is macht. Goedgelovigheid staat overigens niet gelijk aan vertrouwen en dat is misschien maar goed ook; dat je je iets op de mouw laat spelden, vertaalt zich niet automatisch in aanhankelijkheid.
Titel van het boek: | Het Spinoza Effect: Goedgelovigheid en de zoektocht naar de waarheid |
Auteur(s): | Eric Rassin |
Uitgever: | Scriptum Psychologie 2013 |
Jaar van uitgave: | 2013 |
ISBN-nummer: |
978-9-05-59479-66 |
Aantal pagina's | 160 |
Kosten | € 19,95 |
Aantal sterren | 3 |
Archief > 2014
december
- 08-12-14 14:47 - Van idee naar tekst - Karel Witteveen
- 08-12-14 14:42 - Basisboek luisteren & spreken. Helpen voor professionals - Harry van de Pol
- 08-12-14 14:39 - Calimeromarketing 3.0. De slimme marketingfilosofie voor ondernemers, van zzp tot mkb - Karen Romme
- 08-12-14 14:30 - Zo simpel kan het zijn - Richard Engelfriet
oktober
- 20-10-14 13:47 - Is het een tegenslag of juist een kans? - Robert Benninga
- 20-10-14 13:44 - #Merk, social media vanuit je merk - Lucas Swennen
- 20-10-14 13:40 - Rafels over een betere zakelijke schrijfstijl - Marianne Nan
- 20-10-14 13:37 - Leiden is loslaten; de kracht van partnerschap en dienstbaarheid - Peter Block
september
- 25-09-14 13:34 - Public credibility; a study of the preferred personal qualities of cabinet ministers in the Netherlands - Eva Wisse
- 25-09-14 11:13 - De patatbalie – de do’s en dont’s en het intrigerend kat-en-muis spel tussen media en politici - Hans Izaak Kriek
- 25-09-14 10:53 - Dit is de maand waarin ik het anders doe. Persoonlijk leiderschap in verandering - Sasja Dirkse en Angela Talen
- 25-09-14 10:43 - De Wet van Snuf. Wat je geeft krijg je terug - Jos Burgers
- 24-09-14 09:56 - “Het strategisch communicatie frame”, Praktische methode voor strategieontwikkeling - Frank Körver & Betteke van Ruler
- 12-09-14 17:08 - Stop met communiceren. Waarom communicatie meestal mislukt en hoe je daar verandering in brengt - Harrie van Rooij
- 12-09-14 17:05 - Mediarelaties en persvoorlichting - Chris Aalberts en Maarten Molenbeek
- 12-09-14 16:58 - Handboek Public Affairs. Een open boek over belangenbehartiging en lobbyen - Frans van Drimmelen
juli
- 23-07-14 10:57 - Journalistiek van nu, maatschappijgericht en multimediaal - Harrie Kiekebosch, m.m.v. Willem Zeijl
- 11-07-14 09:00 - Communicatief Leiderschap - Conny de Laat en Erik Reijnders
- 11-07-14 09:00 - Strategische communicatie. Principes en toepassingen - Noelle Aarts, Chantal Steuten & Cees van Woerkum
- 11-07-14 09:00 - De koning kun je niet spelen - Boris van der Ham
- 11-07-14 09:00 - Stories becoming sticky. How civic initiatives strive for connection to governmental spatial planning agendas - Hetty van der Stoep
juni
- 13-06-14 09:00 - Het Et-ceteraprincipe. Een nieuw perspectief op organisatieontwikkeling - Thijs Homan
- 13-06-14 09:00 - Like this! De route naar een geslaagde social media bedrijfsstrategie - Laura Hamer
- 13-06-14 09:00 - Generatie V. Werken aan je veerkracht, voor veertigers en vijftigers - Yolanda Buchel en Sandra van der Maarel
- 13-06-14 09:00 - Steen voor steen - David C. Robertson
mei
- 19-05-14 16:12 - LinkedIn marketing in 60 minuten - Martine Meijburg
- 19-05-14 16:08 - Scrum voor managers - Rini van Solingen en Rob van Lanen
- 19-05-14 16:02 - Overtuig je klant. Overtuig met je visitekaartje - Hannie Mommers
- 19-05-14 15:47 - De PR-factor – Succesvol bedenken, maken en verspreiden van nieuwswaardige content - Carla de Barros Barbosa en Christine van der Linden
april
- 15-04-14 11:39 - Wij begrijpen elkaar uitstekend - Pieter van Os
- 15-04-14 10:58 - Teams van de toekomst - Jaco van der Schoor en Guido van der Wiel
- 15-04-14 10:26 - Het einde van business als usual - Brian Solis
- 10-04-14 17:12 - Bouwen aan organisatie identiteit. Tibor van Bekkum
maart
- 17-03-14 15:28 - Het Spinoza Effect: Goedgelovigheid en de zoektocht naar de waarheid. Eric Rassin
- 17-03-14 10:11 - Sociale Gemeenten. David Kok (red)
- 13-03-14 13:12 - Scheppende overgave. Ria Weyens en Diet van Borselen
- 13-03-14 11:42 - KwaliTijd: De echte waarde van sociale media. Jaap Favier
- 13-03-14 11:33 - Nieuwe aanpak in overheidscommunicatie. Bert Pol en Christine Swankhuisen
- 13-03-14 11:11 - Media-advies voor het MKB. Ad Molenaar en Mieke Nauta
- 13-03-14 10:50 - Neuromarketing. Eric van Arendonk / Adriaan Polderman / Karel Smit
- 12-03-14 11:56 - Anatomie van de verleiding; neuromarketing succesvol toegepast. Paul Postma