Sociale Gemeenten. David Kok (red)

Cover sociale gemeenten.jpgmaart 2014

Recensent: Joop de Jager
Nieuwe ontwikkelingen in communicatie hebben altijd een stroom aan nieuwe boeken opgeleverd. Vaak boeken die vooral de schrijver veel plezier boden (dat neem ik aan tenminste), maar die hun weg naar de communicatieprofessionals nauwelijks of niet vonden.

Het grapje, ‘Je schrijft voor de Slegte’, was veel gehoord. Kenmerkend was dat het een constante, niet al te omvangrijke stroom was. Daar is verandering in gekomen toen de nieuwe media verschenen. Zaken als internet, Twitter en Facebook deden de stroom ontzettend aanzwellen. Jan en alleman begon boeken over deze nieuwe media te schrijven. Ze verschenen in een hoog tempo en al snel zagen we door de bomen het bos niet meer. In ‘Sociale gemeenten’, heeft David Kok het anders gedaan. Hij heeft zich voornamelijk beziggehouden met de redactie en een groot aantal vakgenoten uitgenodigd een bijdrage te schrijven over een specifiek onderdeel van het brede scala ‘nieuwe media’. Hij heeft duidelijk breed uitgenodigd, van een raadsgriffier (van zijn eigen gemeente en werkgever Almere), tot een onafhankelijk social business strateeg. Hierdoor is Kok er in geslaagd het licht over tal van aspecten van de social media te laten schijnen. Dat maakt het een waardevol boek, tussen de vele boeken die vooral eendimensionaal de sociale media benaderen. In het boek wordt aandacht besteed aan onderzoeken (‘Breng sociale media de hobby voorbij’), de kracht van online, het nieuwe communiceren, social cities, het archiveren van social media, de democratie 2.0, crisiscommunicatie en de open data. Omdat gebruik is gemaakt van verschillende auteurs zijn de verhalen niet alleen verschillend in lengte, soms erg lang, soms slechts een paar bladzijden, maar ook in kwaliteit. Over het algemeen kan echter worden gesteld dat de kwaliteit meer dan voldoende is.

De belangrijkste vraag is natuurlijk altijd: heb je er wat aan als communicatieprofessional. In dit geval zeg ik volmondig ja. Het geeft een mooi beeld van de stand van zaken en van de mogelijkheden, maar ook van de valkuilen. Kok is er in geslaagd een goed stel auteurs bij elkaar te zoeken, die social media weer een stukje helderder maken.

Titel van het boek:  Sociale Gemeenten
 Auteur(s):  David Kok (red)
 Uitgever:  Eburon 2013
 Jaar van uitgave:  2013
 ISBN-nummer:

 978-9-05-97280-59 (paperback)
 978-9-05-97280-97 (e-book)

 Aantal pagina's 259
 Kosten  € 24,95
 Aantal sterren  4

« Terug

Archief > 2014

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart