Neuromarketing. Eric van Arendonk / Adriaan Polderman / Karel Smit

Cover Neuromarketing Maximale impact met marketing en communicatie.jpgmaart 2014

Recensent: Joost Eskes
De associatie met Willie Wortel of druïde Panoramix ligt bij oppervlakkige lezing van dit boekje over neuromarketing op de loer. Onderzoekers speuren naar knooppunten in ons brein die oplichten bij blootstelling aan marketingstimuli.

In plaats van slordig focusgroepenonderzoek volstaat het de pijn-dan wel plezierreacties van een kleine groep vrijwilligers uit te pluizen. Wiskundeknobbels en ‘criminele’  doorlopende wenkbrauwen a la Lombroso mogen achterhaald zijn,  MRI onderzoek maakt de ‘koopknop’ in ons brein zichtbaar. Het paradijs voor marketeers ligt daarmee open, ook al is het onderzoek peperduur en de wetenschap niet eensgezind : kun je een prikkel wel isoleren van al die honderden andere die in het echt gelijktijdig op ons inwerken?

De verdienste van dit boek is dat de auteurs je bijpraten over de mogelijkheden maar ook de belangen achter de neuromarketing. Breinwetenschapper en bestsellerschrijver Victor Lamme (‘D e vrije wil bestaat niet’ (2010) staat mee aan het hoofd van het commerciële Nederlandse neuro-economisch onderzoek- en adviesbureau Neurensics. Een reeks grote merken neuromarketeert al. Internationaal timmert de Neuromarketing Science & Business Association (NMBSA)aan de weg. Nima zou in Nederland een gespecialiseerde neuromarketingopleiding gaan certificeren.  Er is zelfs een ethische code! Eén hoeraatje voor de neuro marketing?

Dat nou ook weer niet.  NM is controversieel in de VS en Frankrijk. De Januskop van de techniek werk je niet zomaar onder het gras met een paar richtlijnen. Die code is onvertaald opgenomen omdat de schrijvers ‘verkeerde vertaalinterpretaties’  willen  voorkomen. Het is veelzeggende koudwatervrees van de drie auteurs die immens hoge verwachtingen koesteren:  neuro marketing “maakt het mogelijk om marketing stimuli te beoordelen op hun vermogen aan te zetten tot kopen.” Maar de natte droom voor marketeers is een nachtmerrie voor anderen: herinneringen aan Stanley Kubrick’s magnifieke film ‘Clockwork Orange’ of aan Orwell’s ‘1984’ lichten althans in mijn schedel op.  Eerder in het pijn-dan in het pleziergebied.

Titel van het boek:  Neuromarketing: maximale impact met marketing en communicatie
 Auteur(s):  Eric van Arendonk / Adriaan Polderman / Karel Smit
 Uitgever:  Academic Service 2013
 Jaar van uitgave:  2013
 ISBN-nummer:  978-9-46-2200-05-0
 Aantal pagina's 176
 Kosten  € 29,95
 Aantal sterren  3

« Terug

Archief > 2014

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart