Anatomie van de verleiding; neuromarketing succesvol toegepast. Paul Postma

Cover Anatomie van de Verleiding.jpgmaart 2014

Recensent: Gerald Morssinkhof
Je kijkt naar een beeldscherm. Wat is de slimste plek voor een banner, aanmeldingsbutton of antwoordclick? Neurowetenschappers snappen steeds beter hoe ons brein functioneert en keuzen maakt.

Marketeers gebruiken deze inzichten om ons gedrag zo te prikkelen dat wij sneller kopen, aanmelden, doneren en antwoorden. Zonder dat wij door hebben dat wij gemanipuleerd zijn. De plek van de banner prikkelt ons brein dusdanig dat wij daar wel gehoor aan moeten geven.

Paul Postma neemt ons in dit boek systematisch mee hoe je dat kunt  doen. Eerst een inleiding over inzichten uit de neurowetenschappen, gevolgd door 3 methoden en vervolgens fors geïllustreerd met voorbeelden.

Het boek begint voor mij geweldig. Allerlei mythen over de mens als zijnde ratio, bewust en doordacht worden op de schroothoop gegooid.  Onze argumentatie blijkt anders te zijn dan waar onze begeerte en afkeer ligt. Zie jij een product of persoon, en het bloed stroomt gulzig jouw genotcentrum binnen dan sta je vervolgens heel open voor informatie over dit product/persoon. Stroomt daarentegen jouw pijncentrum vol bloed, dan stop maar met informatie geven. Onze oude hersenen domineren behoorlijk over onze jongere ratio-gebied.

Dit betekent ook automatisch dat je minder moet luisteren naar wat mensen zeggen, ze kletsen maar wat raakt, kijk veel meer naar wat mensen daadwerkelijk doen.

Daar zijn ook de 3 methoden op gebaseerd; eye-tracking en lichaamstaal, de mri-scan en input-output modellen. Alle deze 3 leggen het accent op het daadwerkelijke gedrag en niet op hetgeen mensen zeggen. Uit eye-tracking is bekend dat mensen eerder worden bekeken dan tekst, en dat het hoofd meer aandacht krijgt dan het lichaam. De mri-scan toont aan waar het bloed in onze hersenen naar toe stroomt en de input-outputmodellen tonen aan hoe mensen reageren op verschillende input. Op al deze wijzen wordt vastgesteld welke tekst, met welke persoon, in welke ruimte het beste aanslaat bij de andere.

In die zin past het boek in de populaire stroming dat met bijvoorbeeld framing, priming en het inrichten van de ruimte menselijk gedrag meer gestuurd kan worden dan dat die mens zelf doorheeft.

Toen volgden de voorbeelden. Het boek is overvloedig gedocumenteerd, met veel variatie en duidelijke uitleg. Helaas haakte ik af. De link met de neurowetenschappelijke inzichten miste ik. Waarschijnlijk speelde hier mijn hersenschors mij parten. Dit deel beslaat de helft van het boek. Enerzijds worden de methoden daardoor concreet, anderzijds wat is hier nog neurowetenschappelijk aan?

Kortom een bijzonder half boek, juist ook om met een gedegen marketingaanpak kennis te maken. Het boek verdient een pluim door het accent te leggen op daadwerkelijk gedrag i.p.v. op hetgeen mensen zeggen.

Titel van het boek:  Anatomie van de verleiding; neuromarketing succesvol toegepast
 Auteur(s):  Paul Postma
 Uitgever:  Adfo Groep 2013
 Jaar van uitgave:  2013
 ISBN-nummer:  978-9-49-1560-12-5
 Aantal pagina's 350
 Kosten  € 34,50
 Aantal sterren  3

 

« Terug

Archief > 2014

december

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart