Handboek Content Strategie. Patrick Petersen

Cover Handboek Content Strategie.jpgdecember 2013

Recensent: Joop de Jager
Eerst was er internet en toen was er de strategie. Begin je in het communicatievak meestal andersom, in het geval van de digitale snelweg is het eigenlijk een beetje anders gegaan.

Organisaties konden niet wachten toe te treden tot het world wide web en gingen gewoon aan de gang.  En toen kwamen de boeken. Nu heb ik altijd een beetje moeite met het woord strategie. Ik heb soms het gevoel dat het vooral wordt gebruikt om iets belangrijker te maken dan het is. Soms zie ik een visitekaartje met als functie: communicatiestrateeg. Ik heb dan geen idee wat zo’n man of vrouw de hele dag doet, terwijl ik toch al meer dan dertig jaar in het communicatievak werk. Misschien betekent het woord strategie dat je een boek volzet met Engelse termen en kreten, dat had wat mij betreft wel wat minder gemogen. Maar goed, tot zover mijn persoonlijke ontboezemingen.

Patrick Petersen is er in geslaagd een alleraardigst boek te schrijven over hoe je om zou kunnen gaan met content. Het is een boeiend verhaal dat voor bewustwording, betrokkenheid, beslissing en binding zorgt. Het praktische van het boek is dat vooral wordt gewerkt aan de hand van cases. Hierdoor wordt het duidelijk hoe omgegaan kan worden met de social media. De opbouw van het boek is logisch en praktisch, via een aantal modellen neemt de schrijver je mee naar de uitvoering en alles wat daar tussen zit. Uiteindelijk resulteert dit in een content-strategieplan (CSP). In dit hoofdstuk voel ik wat twijfel, krijg ik wat argwaan. Bij de randvoorwaarden (welk plan heeft ze niet), zegt de schrijver: ‘De organisatiecultuur moet meegaan. Een serieuze aanpak van content en social mediamarketing verandert de organisatie. Ze zal opener en transparanter worden.’

Ik vind dat nogal ambitieus. Iedereen die iets weet van organisatiecultuur, weet dat dit het meest interessante deel van een organisatie is, maar ook het meest moeilijk beïnvloedbare. Om dan maar even makkelijk te roepen dat content en social-mediamarketing die cultuur wel even verandert, vind ik wel erg ver gaan. Maar verder is het gewoon een handig en nuttig boek, waar iedere communicatieprofessional zijn voordeel mee kan doen. Al blijf ik vinden dat een titel als: ‘Handboek content gebruik’, niets aan de waarde had afgedaan.

Titel van het boek:  Handboek Content Strategie
 Auteur(s):  Patrick Petersen
 Uitgever:  Adfo Groep 2013
 Jaar van uitgave:  2013
 ISBN-nummer:  97-894-9156-049-1
 Aantal pagina's  208
 Kosten  € 32,50
 Aantal sterren  4

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.