Het face-to-faceboek. Maak je persoonlijk businessplan. Birgitta van Loon en Jaco de Rapper

Cover Face to Faceboek Maak je persoonlijke businessplan.jpgdecember 2013

Recensent: Guido Rijnja
Neem nou een politieagent: diens output is bonnen schrijven, de outcome is minder doden in het verkeer. Wat je doet is niet wat je komt halen, maar wat je kunt brengen.

Birgitta van Loon en Jaco de Rapper halen deze uitlating van organisatiegoeroe Wessel Ganzevoort aan, zoals ze vaker inspirerende leiders opvoeren, in een origineel boekje over persoonlijke ontwikkeling. ‘Face-to-Face’ gaat over de toepassing van de systematiek van een business plan, een business case en zo verder op weg naar een persoonlijk doel. Originaliteit is natuurlijk niet alles, maar goedbeschouwd begint  persoonlijk welslagen vaak met het begrijpen van wat je écht wilt en weten wat je drijfveren zijn.

Daar kun je vervolgens een pakkend beeld bij vinden, een belang bij definiëren en een netwerk aftekenen van mensen die er toe doen en zo meer…maar steeds weer blijkt de eigen droom, het antwoord op de eigen ‘waarom’-vraag, de ultieme aanjager (Martin Luther King zei niet ‘I have a plan’, lezen we ook ergens). De belofte van het boek is dat je persoonlijke doelen dichterbij komen aan de hand van bewezen instrumenten en principes, zoals het aanbrengen van focus, het identificeren van stakeholders, uitbenen van kernwaarden en een SWOT-analyse. Ook de beroemde marketing p’s product, prijs, promotie, plaats, personeel en planeet bieden houvast om vast te stellen aan welke knoppen je wilt draaien, als je tenminste weet wat je wilt. Dat doet onvermijdelijk soms een tikkie  geforceerd aan, maar als vorm van omdenken is het gewoon reuze aardig.         

Titel van het boek:  Face-to-Face boek. Maak je persoonlijk businessplan
 Auteur(s):  Birgitta van Loon en Jaco de Rapper
 Uitgever:  Reed Business Education
 Jaar van uitgave:  2013
 ISBN-nummer:  97-890-3524-647-8
 Aantal pagina's  141
 Kosten  € 24,95
 Aantal sterren  3

                             

                        

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.