The editorial age – how branded journalism breeds lasting attention. Ebele Wybenga

Cover the Editorial age.jpgdecember 2013

Recensent: Joost Eskes
Gesponsorde journalistiek – een Faustiaanse constructie?

Zelf pak ik altijd zo’n glimmer mee als ik de lawaaierige elektronicagigant verlaat. Verhalen over slimme software, nog snellere pc’s, spetterende hebbedingetjes.

Maar lezen? Nou nee, daarvoor zijn de verhaaltjes te vlak, te glad, te nikserig. Dat kan echt anders! Reclame werkt niet meer, maar journalistiek wél, dat is de stelling van het hier besproken boek ‘The editorial Age’. Bedrijven kunnen aandacht creëren met goede, originele en onafhankelijke verhalen. Associeer een merk met journalistieke methoden. Bedrijven krijgen de felbegeerde aandacht,  journalisten komen (weer) aan de bak.

 

Dat is de essentie van dit in het Engels geschreven boek van de jonge Amsterdamse journalist Ebele Wybenga. Toch zit er een addertje onder het gras. ,,When content and commerce meet, journalists fear for the truth and brands fear for their bottom line”, schrijft Wybenga. Verkoopt een journalist zijn ziel niet aan de duivel? Want wie betaalt, bepaalt. De auteur ziet een oplossing voor dit dilemma in ‘a set of principles’. Een soort redactiestatuut dus, zodat de lezer van dit soort verhalen weet waar hij aan toe is – verborgen agenda’s zijn dodelijk voor de reputatie van merk en journalist.

Lastig blijft het allemaal wel. Neem het Financieele Dagblad. Een verzekeraar betaalt een door FD-Journalisten geschreven speciale bijlage. ‘Honderd procent journalistiek’, tweet deze verzekeraar, want controle op de inhoud is er niet geweest. Maar een groep onderzoeksjournalisten licht de bijlage es door en concludeert dat belangrijke, maar voor verzekeraars minder positieve informatie is weggelaten. Zelfcensuur? Voldoen aan verwachtingen?

Zo leidt het gespartel onder de lakens tussen ongelijke partners soms toch tot rare vlekjes. Wybenga schrijft er een interessant boek over gelardeerd met internationale maar ook Nederlandse voorbeelden. Misschien moeten we er het beste maar van hopen nu machtige mannen als Jeff Bezos, eigenaar van Amazon, voor 250 miljoen dollar de Washington Post koopt. Dat betekent redding voor de journalist, maar wat betekent het voor de journalistiek?

Titel van het boek:  The editorial age – how branded journalism breeds lasting attention
 Auteur(s):  Ebele Wybenga
 Uitgever:  Adfo Groep 2013
 Jaar van uitgave:  2013
 ISBN-nummer:  978-94-9156-043-9
 Aantal pagina's  154
 Kosten  € 24,95
 Aantal sterren  4

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.