Verleid de klant; onweerstaanbaar zakendoen. Rob Snoeijen en Daniëlle de Jonge

Cover Verleid de klant.jpgoktober 2013

Recensent: Gerald Morssinkhof
Communicatie als verleidingskunstenaar.
De huidige crisis versterkt de noodzaak voor organisaties en personen om zich te onderscheiden.

Opvallen op een dusdanig wijze dat klanten graag bij jou hun boodschap doen en niet overlopen naar de concurrent. Dat stakeholders jou sympathiek vinden, en graag met jou samenwerken. Dus moet je hen verleiden om de weg naar jou te bewandelen en niet de afslag naar de concullega te nemen. Aantrekkelijkheid wordt belangrijker, want de euro wordt tenslotte maar één keer uitgegeven. Ook van communicatie wordt verleidingskunde verwacht.  Ja, maar hoe werkt dat dan? Kun je dat leren?

Jazeker, volgens de auteurs van dit boek, en zeker nadat je van hun tips en ideeën hebt kennisgenomen en in de praktijk opvolgt.

Spelen met woorden, met uiterlijk, met zintuigen, via social media; de mens beschikt over een groot reservoir om anderen te verleiden en vervolgens te bewegen in een gewenste richting.

Elk hoofdstuk biedt een krachtige opsomming van mogelijke interventies; van het gebruik van kleuren, hoe je aandacht genereert en hoe je zichtbaar wordt op een aanlokkelijke wijze. Er valt genoeg te kiezen. Aanstekelijk werkt de indeling van hoofdstukken, afgesloten met een extern deskundige die met zijn blik op het betreffende onderwerp een extra verdieping aanbrengt.

Theoretisch baseren de auteurs dit praktische handboek op 2 aspecten. De eerste indruk is belangrijk. Laat die in jouw voordeel werken; bijvoorbeeld door de juiste woorden te gebruiken. Ten tweede consistentie; wees in de tijd traceerbaar als een organisatie/persoon waar alle elementen dezelfde kant uit wijzen.

Toch kan de vraag gesteld worden is verleiden maakbaar? En dan ook zo eenvoudig?

Het polderantwoord is ja en nee. Ja, want het boek geeft je voldoende handvatten. Nee, want je zult zelf de keuzen moeten maken wat er op een bepaald moment het beste voor jou werkt.

Titel van het boek:  Verleid de klant: onweerstaanbaar zakendoen
 Auteur(s):  Rob Snoeijen en Daniëlle de Jong
 Uitgever:  Van Duuren Management 2013
 Jaar van uitgave:  2013
 ISBN-nummer:  978 90 8965 147 1
 Aantal pagina's  152
 Kosten  € 19,95
 Aantal sterren  3

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari