Durf te doen. Via social media naar de netwerksamenleving. Petra de Boevere

Durf te doen - 2D 300dpi.jpgoktober 2013

Recensent: Kees van Wijk
Wie als MKB’er erover denkt om social media gericht voor eigen bedrijfsdoelen in te zetten, vindt hier een aantal best practices aanstekelijk verwoord.

Ondernemer Petra de Boevere laat zien, hoe je als met vallen en opstaan de voordelen van social media als Twitter en Facebook voor je bedrijf kunt benutten.  Het mooiste voorbeeld  is hoe ze 126 goede klanten  via social media als “crowd” zo ver wist te krijgen dat ze duizend euro investeerden in wijnpakketten om zo de verhuizing  van haar slijterij  van Breskens naar Sluis mogelijk te maken.

 Crowdfunding begint bij je eigen relaties en bij de persoonlijke betrokkenheid die je klanten voor je bedrijf voelen.   De met smaak opgediste verhalen illustreren, hoezeer storytelling en relatiebeheer van online-contacten het bedrijfssucces kunnen bepalen.

Wanneer De Boevere buiten haar slijterijvak gaat opereren, boet haar verhaal aan kracht in. Het avontuur met  de nieuwe partij LibDem doet haar inzien, dat politieke communicatie niet hetzelfde is als e-commerce.   De reflectie op deze mislukking blijft aan de oppervlakte.  Dat geldt ook voor haar kritiek op het mainstream worden  van sociale media.   In dat opzicht wordt de in de ondertitel verwoorde ambitie niet geheel waargemaakt.

Door de persoonlijke storytelling blijft dit boek niettemin  tot het eind toe boeien.  Zo’n stem uit de praktijk van het MKB kan niet genoeg gehoord worden.

Titel van het boek:  Durf te doen. Via social media naar de netwerksamenleving.
 Auteur(s):  Petra de Boevere
 Uitgever:  Bruna / Lev. 2013
 Jaar van uitgave:  2013
 ISBN-nummer:  978 94 005 0055 6
 Aantal pagina's  222
 Kosten  € 17,95 (hardcover)
 Aantal sterren  3

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.