Sociaal kapitaal. De meerwaarde van sociale media voor gemeenten. Door David Kok

sociaal kapitaal.jpgjuli 2013

Recensent: Joost Eskes
‘Sociaal kapitaal – de meerwaarde van sociale media voor gemeenten’ verscheen vorig jaar onder redactie van David Kok. Een stoet aan kenners biedt de lezer een overzicht van de toepassing van sociale media in gemeenteland.

Twaalf thema’s, veertig bijdragen, je zapt er zo doorheen en deze lezer stak er veel van op. Hapsgewijs wat voorbeelden: op Twitter hebben gemeenten gemiddeld 1200 volgers, gemiddeld 3% van het aantal inwoners. Traditionele media domineren echter nog steeds (28). Doorkijkjes naar projecten als Mijn Borne 2030, rond webcare, e-participatie, de politiek, de ambtelijke organisatie en crisiscommunicatie zijn boeiend. Meer weetjes: blogs van politici vallen onder de WOB; zestig procent van de raadsleden twittert, het gekwinkeleer van wijkagenten is een succes. Voor ambtenaren geldt : ‘beschouw je activiteiten op sociale media als een voortdurende persconferentie’. Bij twijfel niet doen. Renate Verloop schetst dramatische veranderingen voor de communicatieafdeling. E-participatie verdwijnt naar de beleidsafdeling, een deel van de afdeling steekt maar over naar klantcontact. Wat overblijft gaat communicatie&marketing heten. Verloop gelooft in ‘online marketing’ en ‘verkoop van het beleid’.

Veel interessante bijdragen dus en niet op alle vragen klinkt het antwoord ‘sociale media’. Rijk van Ark stelt in zijn voorwoord na wat plichtmatige loftuitingen de ‘geloofsvraag’: ‘wordt de wereld er beter van?’ Van Ark heeft het niet zo op schermpje turende autisten. In het slotartikel ondermijnt Kees Kok de belofte van de titel van dit boek. Zijn sociale media wel altijd sociaal? Deze Kok pleit voor contact van aangezicht tot aangezicht in mediavrije zones. Wel een ander geluid. Zo organiseert de redactie zijn eigen tegenspraak. Hulde.

Titel van het boek:  Sociaal kapitaal. De meerwaarde van sociale media voor gemeenten
 Auteur(s):  David Kok
 Uitgever:  Eburon 2012
 Jaar van uitgave:  2012
 ISBN-nummer:  905 97 2704 5
 Aantal pagina's  280
 Kosten  € 24,95
 Aantal sterren  4

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.