Integratie van schizofrene online en offline marketing door Joris Merks

C#5 schizofrene Marketing_cover OK.jpgjuli 2013

Recensent: Guido Rijnja
Enkele jaren geleden schoeide Hogeschool Utrecht de communicatieopleidingen op een nieuwe leest, waarbij het woord ‘crossmediaal’ ingang vond. Google-onderzoeker Joris Merks neemt de complexe wijze waarop we informatie consumeren als een gegeven.

Zoals ook goede merken op paradoxen kunnen rusten, verloopt aankoopgedrag verward… De auteur ontbloot de mogelijkheden voor integratie van kanalen en middelen. Hij schetst de logica: hoe we na eerst zoekmachines en toen ‘sociale’ platforms als Facebook nu open staan voor slimme aanbieders als I-tunes, die duidelijk maken dat je mensen beter bereikt en ‘beraakt’ als je wat ze toch al willen en kunnen ook makkelijker helpt maken. Door hen niet alleen individueel, maar ook in hun sociale omgeving toe te rusten. Langs die weg boekt Apple succes: het blijkt dat mensen best willen betalen voor muziekdownloads. Gewoon een goede toepassing van (Hollandse) basismodellen als het Triademodel van Theo Poiesz, waarin de focus op het kunnen, het willen en het beschikken over gelegenheid om iets aan te gaan, centraal staan; Merks benut deze en andere beproefde modellen in zijn vlotte betoog. Voor de consument doet het onderscheid offline en online er niet toe. Ga met je consumenten/burgers het gesprek aan over hoe zij informatie en commerciële boodschappen opvangen én verspreiden: alles draait om paid, owned en earned formats: waar wil ik betalen, waar wil ik zijn en waar krijg ik iets terug van mijn investeringen.    

Titel v/h boek:           Integratie van schizofrene online en offline marketing
Auteur(s):                 Joris Merks
Uitgever:                   Scriptum 2012
Jaar van uitgave:      2012
ISBN-nummer:           9789055948857
Aantal pagina’s:        320
Kosten:                      € 24,95
Aantal sterren:          3

                       

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.