Hoe word ik opiniemaker door Steven Piessens

C#4 hoe word ik opiniemaker steven piessens.jpgmei 2013

Recensent: Joost Eskes
Aan het duiden van nieuws is volgens de Belgische mediatrainer Steven Piessens steeds meer behoefte. Opiniemakers dus, mensen ‘die via de media regelmatig hun eigen mening uiten over een onderwerp en het debat aanwakkeren, waardoor zij de meningsvorming beïnvloeden’. Hoe word je dat? Piessens vertelt het in dit.

In de eerste plaats moet je wat vinden, dus claim je onderwerp, bestudeer je het, ken je de publieke opinie, luister je naar experts, bouw je je verhaal op en verdedig je het als een terriër. Wat heb je nodig voor succes? Succes is de resultante van - even ademhalen - (autoriteit + geloofwaardigheid + originaliteit) x mediaverspreiding, gedeeld door relevantie. Ten tweede: timing en goed geklokt op de tijdgeest.

Opiniemakers zijn in België dun gezaaid, aldus Piessens. Hoe ligt dat in Nederland? Toch een tikje anders. In zijn boek ‘de Nieuwsfabriek’ rekent Rob Wijnberg uit dat alleen al de zes grote landelijke dagbladen wekelijks zo’n 450 meningen verkondigen. Over sociale media hebben we het maar niet. De gidslandverlangens zitten nog altijd diep; Jan Blokker schreef het 20 jaar terug al. Tegenover de bedeesde Belg dus de freche Hollander. Tja.

Een leuk boekje? Toch wel, maar het leesplezier loopt wel terug naarmate de opsommingen toenemen. Een euvel is dat het boek wel erg Vlaams is. De BV’ers (Bekende Vlamingen) zijn mij bijna allemaal onbekend. Niet nefast voor het begrip van de inhoud, maar dat ik er nou goesting van krijg…

Titel v/h boek:               Hoe word ik opiniemaker
Auteur(s):                     Steven Piessens
Uitgever:                       Lannoo
Jaar van uitgave:           2012
ISBN-nummer:               9789401405607
Aantal pagina’s:             160
Kosten:                         € 15.99
Aantal sterren:               3

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.