Aandacht is macht. 17 geheime wetten van de spindoctor door Paul Stamsnijder

c#3 aandacht is macht cover.jpgapril 2013

Recensent: Jaap de Bruijn
Duizenden communicatieprofessionals hebben zich het afgelopen jaar beziggehouden met campagnes voor en rond politici. Niet alleen in Nederland trouwens.

En ook al noemen ze zich meestal geen spindoctors - het is tenslotte geen geuzennaam-; ze kregen met het nieuwste boek van Paul Stamsnijder ‘Aandacht is macht’, wel een eigen monumentje.

Stamsnijder is een vlotte schrijver die soms ingewikkelde mechanismen in de mediacratie op een prettige wijze binnenstebuiten keert. Daarmee is het boekje een goed geslaagde poging om de wat schimmige wereld van de handel in aandacht open te breken. Aan de hand 17 mensen uit de wereld van de nationale en internationale politiek, schetst hij hoe de mediawetten in elkaar zitten. Zoals de Wet van de Timing (Roemer: Piek niet te vroeg, maar wel op tijd) en de Wet van de Authenticiteit (Merkel: Wie echt is, wordt geloofd en dus gehoord).

Maar dat wisten lezers van Marketing Tribune trouwens allang, want dat publiceerde de columns die de basis vormen voor deze bundel. Dat is tegelijk het enige minpuntje aan dit boek: De columns beschrijven actuele casussen van tóen. De medialessen van Hero Brinkman en Nicolas Sarkozy doen soms behoorlijk gedateerd aan. Maar de lessen van en voor spindoctors zijn er niet minder om.

Uitgever:                     Het Boekenschap
Jaar van uitgave:         december 2012
ISBN-nummer:             978 94 90085 339
Aantal pagina’s:           63 pagina's
Kosten:                       € 12,95
Aantal sterren:             4

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.