Gedraag je! Effectief beïnvloeden van gedrag op de werkvloer door Gerald Morssinkhof

C#3 Gedraag je.jpgapril 2013

Recensent: Frank Tillema
We weten natuurlijk allang dat een groot deel van ons gedrag niet rationeel en beredeneerd is. Morssinkhof biedt ons nieuw houvast om menselijk gedrag beter te begrijpen en hoe je dat dan wél kunt beïnvloeden. Eerst acht herkenbare casussen: van fusie tot ‘cleandesk’, met meerkeuzevragen: Wat zou jij doen? Daarna 66 pagina's: Wie (dus niet wat!) bepaalt mijn gedrag?

Besmetting, nabijheid, identificatie: in organisaties speelt het allemaal een rol in het ontstaan van gedrag en gedragspatronen. Aardig is bijvoorbeeld de term ‘naar de zijkant kijken’: mensen kijken vooral naar de eigen groep om te bedenken wat er aan de hand is en minder naar de toekomst of de top.

Morssinkhof vertelt ons daarna hoe hij zelf de acht casussen ziet en welke interventies mogelijk zijn als je menselijk gedrag, patronen en terugkoppelingsmechanismen als uitgangspunt neemt. Het boek sluit af met twee praktische hoofdstukken: één hoofdstuk met handvatten voor de manager en één met 22 onconventionele interventietechnieken: nieuwsgierigheid prikkelen, grensontmoetingen, speldenprikken, de verbindende vraag, patroondoorbreking. Het hele boek is gelardeerd met veel illustratieve voorbeelden van situaties, organisaties en verwijzingen naar sociaal psychologische experimenten. Kortom: een heerlijk boek om te lezen en daarna te betrekken in je eigen veranderaanpak.

Uitgever:                       Academic Service
Jaar van uitgave:            2012
ISBN-nummer:               978 9052 619712
Aantal pagina’s:             168
Kosten:                         € 24,95
Aantal sterren:               4

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.