De eerste indruk door Roos Vonk

C#2 cover de eerste indruk roos vonk.jpgmaart 2013

Recensent: Reinanke Haagsma
Degene die hoopt op een quick-fix lijst met 10 acties voor een verpletterende eerste indruk komt bedrogen uit.. Gelukkig maar, want ‘De eerste indruk’ biedt iets beters! Roos Vonk legt op toegankelijke wijze uit hoe mensen indrukken van elkaar vormen en indruk op elkaar maken.

Dat daarbij lichaamstaal, uiterlijk en geur allemaal meewerken (of juist tegen) is u vast niet onbekend. Daarom gaat dit boek óók uitgebreid in op de functie van stereotypen en het proces van de self-fulfilling prophecy in het eerste en daarop volgende contact tussen mensen. Vonk slaagt er in om deze complexe processen eenvoudig te beschrijven. Dit maakt het boek geschikt voor een breed publiek. Veel voorkennis van sociale psychologie is dan ook niet nodig.

Wat tegenvalt, is de beperkte aandacht voor e-indrukken en zelfpresentatie via internet en sociale media. Aangemerkt op het kaft en in het voorwoord als een belangrijke aanvulling op voorgaande edities (verder is niet veel veranderd aldus de schrijfster), komt dit relevante onderwerp er met zeven pagina’s verspreid door het boek karig van af.

Desalniettemin is dit een interessant en relevant boek voor communicatieprofessionals met een interesse voor alledaagse sociale psychologie. Als kers op de taart leer je ook nog iets over eerste indrukken bij het ontmoeten van een mogelijke (levens)partner.

Auteur(s): Roos Vonk              
Uitgever: Scriptum Psychologie
Jaar van uitgave: 2012
ISBN-nummer: 978 90 5594 025 7                    
Aantal pagina’s: 227 pagina’s
Kosten: € 18,95                      
Datum recensie: 8 januari 2013
Aantal sterren: 4

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.