Stranger Danger and the Epidemic of Fear door Jaap van Ginneken

C#2 cover tranger danger.jpgmaart 2013

Recensent: Guido Rijnja
Wat zijn we toch vreemde wezens. Zodra er iets beangstigends op onze weg komt, zoeken we een verklaring niet in feiten, maar attribueren we er op los: welke groep kun je het ongemak aanwrijven?

Jaap van Ginneken speelt in vier energieke essays met een thema, dat gaandeweg het lezen doet denken aan Johan Cruyff’s uitspraak ‘je gaat het pas zien als je het door hebt’. Waaraan kan worden toegevoegd: ‘als je het wilt door hebben’. Hij zet uiteen dat goede wil van journalisten en communicatiefunctionarissen kan helpen om angst voor het onbekende te tackelen. Aan de hand van een waaier voorbeelden uit Nederland en andere West-Europese landen ontbloot hij hoe feiten vaak weerspreken dat ‘de moslims’, de pedofielen’, enfin, ‘de anderen’ het kwaad op hun  geweten hebben. Maar ja, feelings are facts… en naast de vrije media zijn de social media in staat tot razendsnelle mobilisaties. Van Ginneken borduurt door op een sleutelthema in zijn werk als psycholoog-publicist: stel je open voor het onbekende, doorgrond de mechanismen in oordeelsvorming. Wat hij in deze Engelstalige bundel toevoegt is een nieuwe context: veel interculturele wrijvingen zijn terug te voeren op West-Europese manieren om te categoriseren en bevestiging te zoeken voor wat je in eerste aanleg voelt, denkt en waarneemt.

Auteur(s)                      Jaap van Ginneken                  
Uitgever                       Eleven/ Foruma
Jaar van uitgave           2012
ISBN-nummer               9789490947903
Aantal pagina’s             106     
Kosten                         € 22.50           
Datum recensie             081212
Gerecenseerd door        Guido Rijnja
Sterren                         ****

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.