Verdiende aandacht door Klaas Weima

C#1 Verdiende aandacht 2D.jpgfebruari 2013

Recensent: Andrea Willemse
Jaarlijks besteden Nederlandse marketeers 4 miljard euro aan gekochte media-aandacht. Elke 11 seconden krijgen we een reclameprikkel op ons afgevuurd. Consumenten zappen, skippen en blokkeren, waardoor de gekochte merkaandacht maar in zeer beperkte mate zijn doel bereikt. Aandacht is niet langer alleen te koop. Bedrijven en merken moeten zich sociaal opstellen, luisteren, relevant en open zijn.

Geen ongevraagde boodschappen uitstorten over doelgroepen, maar het gesprek aangaan met mensen en interessante content delen. Zo creëren zij fans, die hun enthousiasme delen met anderen. Dit is wat Klaas Weima ‘verdiende aandacht’ noemt.

In zijn boek beschrijft Weima de laatste ontwikkelingen binnen de (marketing)communicatie. Hij introduceert handige checklists en nieuwe modellen die aansluiten bij verdiende aandacht. Ook heeft hij een ‘reisplanner’ ontwikkeld, die een merk kan klaarstomen voor de nieuwe benadering waarin de interactie centraal staat. Bij de totstandkoming van het boek heeft Klaas Weima vijftig visionairs op het gebied van digitale trends, social media en communicatie geïnterviewd. Fragmenten hiervan zijn opgenomen in ‘Verdiende aandacht’. En het houdt niet op bij het boek: voor actuele inzichten kun je tercht op de iPhone- en iPad-app en een blog.

Iedere ‘communicado’ zou dit boek moeten lezen, ook degenen die minder enthousiast zijn over de marketingkant van het communicatievak. Dit gaat over de toekomst van ons vak, waarin ook medewerkers, journalisten en studenten fans kunnen zijn die een grote invloed hebben op het merk.

Titel vh boek: Verdiende aandacht – Handboek voor sociale merkcommunicatie en –activatie
Auteur(s): Klaas Weima                            
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers B.V., Utrecht
Jaar van uitgave: 2012
ISBN-nummer: 978 94 005 0132 4                          
Aantal pagina’s: 259
Kosten: 25 euro
Aantal sterren: 5

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.