Communicatie van organisaties door Erik Blokland, Monique Neyzen en Sonja Wagenaar

C#2 cover communicatie van organisaties.jpgfebruari 2013

Recensent: Teunis van Hoffen
25 jaar geleden startte Jan Mastenbroek met wat velen kennen als ‘Het blauwe boek’. Het ontstond als een handboek voor PR maar is inmiddels veel meer dan dat. Het is, zoals Ron van der Jagt dat treffend schetste ‘Een overzicht van de vernieuwing, verbreding en verdieping van ons communicatievak’.

Qua opzet is het boek trouw gebleven aan de succesformule waarbij specialisten hun eigen onderwerp vakkundig inleiden. Daarbij maken ze gebruik van actuele sprekende voorbeelden. Die formule werkt nog steeds of misschien moet ik wel zeggen steeds beter. Het werkt net als de TED-talks: als informatie kort, duidelijk, specifiek en persoonlijk is, is het aangenaam om tot je te nemen en blijft het beter hangen.
Het boek sluit aan op de thema’s die op dit moment leven in ons vakgebied. We hebben allen te maken met veranderingen als gevolg van de economische crisis. Daarom zijn er hoofdstukken die ons helpen nadenken over verandercommunicatie, issuemanagement, crisiscommunicatie, framing, storytelling, accountability en het belang van onderzoek.

De meeste schrijvers slaan de elementaire theorieën niet over en leggen geduldig uit wat de injectienaaldtheorie inhoudt, wat een SWOT-analyse is en wat een kernboodschap is. Dat maakt dit boek zeer geschikt voor het onderwijs en een must voor iedereen die startend is in ons communicatievak. Voor wie een goede theoretische basis heeft en de vakbladen bijhoudt is er minder te ontdekken in het boek. Misschien dat het dan handig als naslagwerk kan dienen.

Titel: Communicatie van Organisaties
Auteurs: Diversen onder redactie van Erik Blokland, Monique Neyzen, Sonja Wagenaar
Uitgever: Adformatie Groep, Amsterdam
Jaar: 2012
ISBN-Nummer: 978 94 91560001 9 (paperback)
ISBN-Nummer: 978 94 91560005 7 (eBook)
Aantal pagina’s: 511
Kosten: € 43,50
Aantal sterren: 3 sterren

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.