Communicatiekragt door Loes Hekkens, Fia Sanders en Bert Pol

c#1 communicatiekragt.jpgfebruari 2013

Recensent: Guido Rijnja
Communicatie is een vak en dat zullen we weten. Die boodschap spat af van de pagina’s van dit boek, dat met de titel meteen duidelijk maakt dat verwerven van aandacht in ons vak één van de belangrijkste opgaven is. De nadrukkelijke verschrijving in de titel verwijst naar de mogelijkheid om op routinegedrag in te spelen. Begeesterd zijn de auteurs door de sociale psychologie in het besef dat zo weinig gedrag, waar de overheid mensen op wil aanspreken – neem het milieu, neem leefstijl - beredeneerd is.

 De auteurs zijn duidelijk geraakt door het belang van onderbouwing en schuwen ook niet zichzelf daarbij kritisch de maat te nemen. Het heeft misschien te maken met de intrigerende wijze waarop ze tot het boek kwamen: de eerste twee auteurs namen deel aan een serie masterclasses van de derde. Een mooi staaltje constructieve nieuwsgierigheid, wat zo immens belangrijk is om in dit bak gezien en gevolgd te worden. Lees in Communicatiekragt waarom inspraakbijeenkomsten vanwege ‘groepspolarisatie’ vaak een vrijbrief zijn voor het opvoeren van weerstand. En hoe om dezelfde reden focusgroepen als onderzoeksvorm een flinke beperking kennen: interviews en bijvoorbeeld een markt met kleine workshops bieden meer soelaas. Op zoek naar argumenten wanneer weer eens iemand om een nieuwsbrief smeek: zo’n middel helpt je vooral als je bij beredeneerd gedrag aan kennis wil sleutelen.

Titel                              Communicatiekragt. Wat managers, bestuurders en
                                    beleidsmedewerkers van communicatie mogen verwachten
Auteur(s)                     Loes Hekkens, Fia Sanders en Bert Pol           
Uitgever                       Boom Lemma
Jaar van uitgave          2012
ISBN-nummer               9789059318564
Aantal pagina’s            106     
Kosten                          € 21.50           
Datum recensie             091212
Gerecenseerd door      Guido Rijnja
Sterren                          3 sterren

« Terug

Archief > 2013

december

oktober

september

juli

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.