Zakkenvullers. Betere bestuurscommunicatie bij een wantrouwig publiek door Sander Wieringa

zakkenvullers jpgdecember 2012

Recensent: Guido Rijnja
De zogeheten kernboodschappenmethode in het Factor C-programma (communicatieve bewustwording van beleidsmakers) steunt op wijs inzicht van mediatrainer Sander Wieringa: verbind jouw eigen doel aan het publiekgevoel over een thema. Dat vraagt kennis van waar je zelf voor staat en van wat jouw verhaal bij een ander relevant maakt. Iedereen die gezaghebbend wil communiceren weet hoe lastig dat kan uitpakken. In dit boek werkt Wieringa dit verder uit aan de hand van een reeks beeldbepalende gebeurtenissen uit de afgelopen tijd.

Dan blijkt dat je als bestuurder en woordvoerder sterker voor de dag komt als je argwaan, ongeloof en verzet herkent en erkent. Wieringa is duidelijk wars van gekunstelde woordvoering: rommelig formuleren is niet erg, als je beseft dat in de ogen van veel mensen gewoon telt of iemand echt is en echte interesse toont. Zo iemand praat overigens zelden veel over zichzelf, maar eerder over de ander. Dat blijkt ook uit een recent verschenen proefschrift over crisiscommunicatie: in een crisissituatie kom je sterker uit de verf als je van ‘ik’ (lig onder vuur) een ‘wij’ (kunnen wat doen) kunt maken. Eigenlijk niets meer of minder dan de betekenis van het begrip communicatie: maak gemeenschappelijk.         

Titel vh boek:  Zakkenvullers. Betere bestuurscommunicatie bij een wantrouwig publiek 
Auteur(s):  Sander Wieringa
Uitgever:  Bob de Ronde Partners
Jaar van uitgave: 2012 
ISBN-uitgave: nvt
Aantal pagina’s:  73
Kosten: gratis download op: www.bdrp.nl
Aantal sterren: 3

« Terug

Archief > 2012

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.