De alignment factor, bouwen aan duurzame relaties door Cees B.M. van Riel

C#9 De alignment-factornovember 2012

Recensent: Eveline Kersten
Van Riel beschrijft in zijn nieuwste boek het aangaan van een wederzijds lonende relatie van een bedrijf met zijn ‘stakeholders’ om doelstellingen te realiseren en bestaansrecht te bewijzen. Een mooi gedachtegoed, dat past in deze tijd van netwerken en netwerkende organisaties. Waardevol is ook de gedachte dat de communicatieadviseur steeds meer richting organisatie beweegt.

De beschrijving van Van Riels marsroutes om ‘alignment’ aan te gaan zijn helder. Die helderheid heeft ook een keerzijde, het is nogal georkestreerd allemaal. Het is alsof relaties zijn af te dwingen. Ook door de enorme feitelijke onderbouwing lijkt het alsof de communicatieadviseur alleen aan tafel mag vanuit feitenkennis en onderbouwing. Maar juist de communicatieadviseur heeft veel gevoel voor intermenselijke relaties en kan van daaruit advies geven over of vertrouwensrelaties aangaan met diverse ‘stakeholders’ (intern en extern). Uiteindelijk valt of staat een relatie met vertrouwen. Dat is een thema dat compleet mist in het boek, en dat is jammer. Verrassend is het eindwoord waar hij via het sprookje van Hans Christian Andersen over de nieuwe kleren van de keizer, praat over het relatieve van macht van organisaties, en dat het juist de afhankelijkheid is die organisaties drijft.

Titel vh boek:                 De alignment factor, bouwen aan duurzame relaties

Auteur(s):                     Cees B.M. van Riel

Uitgever:                       Academic Service

Jaar van uitgave:            2012

ISBN-nummer:              9789052619231

Aantal pagina’s:             232

Kosten:                         € 39,95

Aantal sterren:              3

« Terug

Archief > 2012

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.