Wat vinden we er nou écht van? Door Erik Reijnders

C#8 Wat vinden we er nou echt vanoktober 2012

Recensent: Teunis van Hoffen
Het boekje heeft iets weg van een pamflet. In vlotte treffende hoofdstukjes schetst Erik Reijnders de veranderende samenleving en de gevolgen die dit heeft voor de interne communicatie in een bedrijf. Reijnders is bekend vanwege zijn bij veel opleidingen gebruikte Basisboek Interne Communicatie. Met dit handzame boekje wil hij de basiskennis aanvullen en terugbrengen naar de essentie: betekenisgeving.

Als de directeur een gloedvol betoog houdt, komt de ware boodschap niet door de microfoon. Dat komt pas tot uitdrukking op het toilet als de collega die je zo waardeert ventileert wat hij er écht van vindt. Daarom staan voorop het boekje heel treffend urinoirs afgebeeld, wat er overigens wel voor zorgt dat ik het boekje altijd met de voorkant naar beneden heb liggen.

Reijnders legt goed uit wat hij verstaat onder de interactie-visie op communicatie. Je helpt mensen om samen betekenis te geven aan wat er gebeurt in de organisatie. Door de juiste interventies kun je bepaalde mechanismen in de organisatie voorkomen. Een gesprek of dialoog bijvoorbeeld zorgt ervoor dat de medewerkers samen helder krijgen wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren. Omdat het middenkader hierbij een belangrijke rol speelt, is een apart hoofdstuk opgenomen met handvatten voor de teamleider. Dit boek is een must voor elke communicatieadviseur of afdelingshoofd met interne communicatie in zijn pakket.

Titel vh boek:          Wat vinden we er nou écht van?

Auteur(s):                Erik Reijnders                      

Uitgever:                  Van Gorcum

Jaar van uitgave:     2012

ISBN-nummer:        9 789023 250234            

Aantal pagina’s:       94       

Kosten:                     € 18,95            

Datum recensie:       7 september 2012

Gerecenseerd door:  Teunis van Hoffen

Aantal sterren:           4 sterren

« Terug

Archief > 2012

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.