De Realtime Revolutie, hoe Twitter (bijna) alles verandert door Erwin Blom

C#8 realtime revolutieoktober 2012

Recensent: Jaap de Bruijn
Het valt niet mee om een beetje bij te blijven met de huidige stortvloed van publicaties over Twitter en andere sociale media: veel auteurs en uitgevers proberen snel even mee te liften met de hype. Voor internet-pionier Erwin Blom en 'zijn' Fast Moving Targets geldt dat niet. Met zijn boek 'De Realtime Revolutie' is een prachtige bloemlezing verschenen. Een mooie, pretentieloze verzameling van de gebruiksmogelijkheden van Twitter én de enorme impact op mensen, organisaties en de media.

Samen met Leonieke Daalder en Anke Hans verzamelde Blom aansprekende Twitter-casussen en -verhalen. Het zijn voorbeelden van groot tot klein, van serieus tot vrijblijvend, van meeslepend tot heel praktisch. Naast de standaard-voorbeelden bevat het boek ook onbekendere casussen.

Blom cs verhalen van de KLM die Twitter inzette bij de crisiscommunicatie over de aswolk en er daarna niet meer mee ophield. Ook slager Erik Waagmeester, alias @worstmaker, komt aan het woord. Via Twitter informeert hij zijn lokale klantenkring over aanbiedingen en nieuwe recepten. En hij práát met zijn klanten, heel veel. De klantenbinding vanachter de toonbank heeft met Twitter een verlengstuk gekregen.

'De Realtime Revolutie' is een goede introductie voor degenen die zich afvragen of ze überhaupt zouden moeten beginnen aan social media, maar ook heavy users zullen veel nieuws lezen in het boek. Je kunt hap snap wat voorbeelden scannen, alleen de verbindende analyses van Blom tot je nemen, of... het in één ruk uitlezen.

Achterin het boek staat een lijst met tientallen links naar extra leesvoer, interviews en videoportretten.

Titel v.h. boek:             “De Realtime Revolutie”, hoe Twitter (bijna) alles verandert

Auteur(s):                    Erwin Blom, Leonieke Daalder en Anke Hans

Uitgever:                      Fast Moving Targets

Jaar van uitgave:        2012

ISBN-nummer:           978 90 818759 12

Aantal pagina’s:          167 pagina's

Kosten:                         Paperback 20 euro, ePub 10 euro

Datum recensie:         augustus 2012

Gerecenseerd door:    Jaap de Bruijn

Aantal sterren:              4

« Terug

Archief > 2012

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.