100% consistent, de impact van impliciete communicatie door Ilse van Ravenstein

Cover 100% consistentoktober 2012

Recensent: Guido Rijnja
Het CDA voerde deze zomer campagne met de slogan ‘Samen kunnen we meer’. Het bijbehorende campagnespotje toonde evenwel een lijsttrekker die alleen aan de ontbijttafel schuift en alleen op de fiets koerst. Hoezo samen?

Het is een voorbeeld van de impact van impliciete communicatie ten opzichte van expliciete uitingen. Iedereen kent wel zo’n variant op ‘practice what you preach’ en in het communicatievak kun je er niet alert genoeg op zijn. In een speels jasje – parodie op de 100% boekjes over wereldsteden – worden we in een compacte pocket handig bediend om woorden en daden in overeenstemming met elkaar te brengen.

Het auteurstrio reikt een ‘consistentiecheck’ aan (stappenplan), enkele cases en een bonte reeks tips, waarbij onder meer is gepoogd vanuit de belevingswereld van communicatie-adviseurs, leidinggevenden en projectleiders de relevantie te duiden van het kennen en verbinden van beloften (de woorden) en bewijzen (de daden). Al die verschillende instapmogelijkheden geven het boekje een wat vluchtig (zap)karakter dat doet denken aan Amerikaanse managementboeken. Maar ondertussen slagen de auteurs er wel in om het thema vanuit theorie en praktijk dusdanig te presenteren dat je de voorbeelden direct gat zien.

Waarom staat voor dat overheidsgebouw dat duurzaamheid belooft een dag en nacht verlicht kunstwerk? En waarom zeggen mensen bij de koffieautomaat iets anders dan in het werkoverleg? 80% van een imago steunt op gedrag, leerden we al eens bij Cees van Riel. Tip uit het boekje: nodig mensen uit voor en rondleiding in de organisatie om de expliciete en impliciete signalen over en thema aan te wijzen.

Titel:                   100% consistent, de impact van impliciete communicatie

Auteurs:              Ilse van Ravenstein, Bas van Glabbeek en Mark van Vuuren

Uitgever:             De Communicatiepraktijk

Aantal pagina’s:   131

ISBN:                   9789081778411

Prijs:                    € 29,95

Aantal sterren:      ***

« Terug

Archief > 2012

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.