De communicatieadviseur op een strategische positie in de organisatie door Karel A. Winkelaar

C#6 cover de communicatieadviseur van karel winkelaarseptember 2012

Recensent: Marie-Louise de Jong
Bijna vijfhonderd pagina’s over de communicatieadviseur op een strategische positie in de organisatie. Winkelaar verwoordt zijn persoonlijke visie op het communicatievak op basis van jaren ervaring. De gebruikte citaten uit de vakliteratuur vormen een waardevolle illustratie en het steeds terugkerende vierkwadrantenschema maakt onderverdelingen overzichtelijk. De beschrijvingen van verschil in verwachtingen zullen veel communicatieadviseurs herkennen, net als de onderverdeling van communicatieadviseurs in archetypen. In deel twee staat hij stil bij organisatietypen en de communicatieadviseur die daarbij past.

Het succes van een organisatie wordt volgens Winkelaar bepaald door de vier elementen: prestatie, reputatie, positie en relatie. Hoe kan communicatie een directe bijdrage leveren? Hoe in te spelen op de beleidscyclus? Tal van voorbeelden over de rol van communicatie bij reputatiemanagement, het krachtenveld en de belangenbalans. Ook veel aandacht voor de relatie met de media.

Het laatste deel gaat over de praktijk. Als taken benoemt Winkelaar: analyseren, adviseren, evalueren en organiseren. Hij legt de link met de beroepsniveauprofielen en beschrijft ook de vier strategieniveaus van communicatiemiddelen. Uiteraard ook aandacht voor accountabilty en tot slot de gewenste plek in de organisatie. Prettig leesbaar, informatief en wat mij betreft een aansprekende visie op het vak.

Titel:                           De communicatieadviseur op een strategische positie in de organisatie

Auteur:                        Karel A. Winkelaar

Uitgever:                      Leporello

Jaar van uitgave:         2012

ISBN:                           978-90-79624-05-8

Aantal pagina’s:           486

Kosten:                        € 48,50

Aantal sterren:             ****

« Terug

Archief > 2012

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.