De macht van Facebook door Peter Olsthoorn

C#6 De macht van Fb KL V HRjuli 2012

Recensent: Joost Eskes
Een echt feestje wilde het niet worden. De beursgang van Facebook riep herinneringen op aan de World Online flop (2000). Niet alles wordt blijkbaar goud wat Facebook oprichter Marc Zuckerberg aanraakt. Voor Peter Olsthoorn moet dat nogal een teleurstelling zijn, gezien zijn bewondering voor zijn ‘idool’. Ondanks die vooringenomenheid is het de verdienste van De macht van Facebook, Theo ben je dood ofzo? dat je in 245 pagina’s grondig wordt bijgepraat over het complexe fenomeen Facebook.

Bedrijven als Hema, Heineken en C&A zijn er zeer actief op. Facebook is de natte droom van marketeers. Een paar van de beste hoofdstukken gaan over de kolossale digitale cartotheek en de controle erop. Kritiek dus op de datamoloch, maar toch ook veel lof. Facebook is de ‘veiligste buurt op internet’, doet anonimiteit in de ban en is creatief in het (laten) bedenken van toepassingen. Een onweerstaanbare plek, een kermis waar je flirt, flaneert en ‘leukt’. Een plek om te zijn, al is ook digitale vriendschap uiteindelijk misschien wel een illusie.

Op zoek naar het goede laat Olsthoorn de conclusie aan de lezer. Die mag op basis van al dat materiaal zelf oordelen of hij hoofd, hart of buik laat beslissen.

« Terug

Archief > 2012

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.