Leiderschap op een A4-tje, op zoek naar een diepere laag door Menno Molendijk

C#5 Leiderschap 3Djuni 2012

Recensent: Jaap de Bruijn
Het is niet eenvoudig, leiderschap. Ook al passen de principes theoretisch gezien misschien op een A4-tje, het is echt doorzetten geblazen. Dat geldt ook een beetje voor het boek “Leiderschap op een A4-tje” van Menno Molendijk. De auteur heeft na 20 jaar ervaring in de consultancy, zijn professionele lessen op papier gezet. En hij heeft er toch nog 192 pagina's voor nodig om ze op een rijtje te zetten.

Molendijk heeft een boek geschreven dat een bijzondere mengeling is van efficiency ademende managementbegrippen, persoonlijke ontboezemingen, citaten van filosofen en de belangrijkste tips in rode hoofdletters. In eerste instantie doet dat nogal warrig aan. Maar tegelijkertijd heeft het boek een diepere laag. die draait om persoonlijk leiderschap.

Het boek draait om vier begrippen: Aansluiten, Afspreken, Aanspreken en Afrekenen. Het draait daarbij om het verbinden: van mensen (aansluiten), verwachtingen (afspreken), normen (aanspreken) en resultaten (afrekenen). Molendijk werkt die principes stap voor stap uit, voorzien van praktijkvoorbeelden en hele heldere valkuilen.

Ik geloof Molendijk. Tegelijkertijd denk ik dat zijn verhaal effectiever is in directiekamers en sessies dan op papier. Misschien zou hij zichzelf eens moeten laten uitnodigen voor een TEDx-bijeenkomst. Leiderschap kun je niet echt vatten op papier, leiderschap moet je laten zien.

       

« Terug

Archief > 2012

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.