Brandwashed door Martin Lindstrom

C#5 Brandwashedjuni 2012

Recensent: Joost Eskes
Goed geschreven is het zeker, goed vertaald ook, dit boek van de Deens-Amerikaanse marketinggoeroe Martin Lindstrom. Lindstrom belooft een boekje open te doen over ‘hoe bedrijven en marketingmanagers van tegenwoordig ons manipuleren’. Hij doet dat aan de hand van reeksen voorbeelden van campagnes, onderzoek en experimenten waar hij vaak zelf bij betrokken was.

 In een negental hoofdstukken over de rol van groepsdruk, angst, seks, schuld, nostalgie, verslaving, beroemdheden, buren en vrienden licht Lindstrom de tegel van het psychologisch arsenaal van de moderne marketeers. Ze kennen ons in het tijdperk van Facebook en andere sociale media inmiddels beter dan wijzelf. We tuinen er dus voortdurend in, we worden ge‘brandwashed’.

Maar is het boek als geheel ook overtuigend? Lindstrom wil ons op basis van al zijn kennis en ervaring waarschuwen en weerbaar maken. Hij wil ‘ontmerken’ – een half jaar lang raakt hij geen merkartikel meer aan, maar valt dan toch weer terug. De kritische toon overtuigt niet, de auteur lijkt op een voetballer die na een grandioze zege schijnheilig sorry zegt voor zijn ‘nuttige’ overtredingen. Ook Lindstrom pronkt iets te vaak met zijn dure contacten en contracten en heeft zijn eigen boek maar wat goed vermarkt.

 


« Terug

Archief > 2012

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.