Het nieuwe schrijven: creatief, crossmediaal, zakelijk door Dolf Weverink

C#4 het nieuwe schrijvenmei 2012

Recensent: Marie-Louise de Jong
Het oog wil ook wat, is de eerste reactie als je de sobere uitstraling van het boek van Dolf Weverink ziet. Zeker gezien zijn opmerkingen over het belang van beeld en vorm in het nieuwe schrijven. En wat er precies nieuw is aan duidelijk, actief en menselijk schrijven, maakt hij mij niet duidelijk. Weverink heeft veel informatie over opbouw van een tekst, grammatica, spelling en stijl keurig op een rijtje gezet. En voor diverse communicatiemiddelen, variërend van advertentie en artikel tot bedrijfsblad en brochure, geeft hij tips over de aanpak.

Sociale media komen ook even aan de orde. Verder tref je in het boek een kant en klare briefing en een lange lijst ‘Niet zo maar zo’, waarin hij alternatieven geeft voor woorden als: alvorens, doen toekomen, teneinde en zenden. Maar ook dat is niet nieuw.

Tot slot zo’n 25 pagina’s gevuld met ‘Weverinks woordenlijst’: een bijzondere mix van verklaringen van woorden, verhandelingen over het gebruik van de apostrof of het woord ergeren. Na lezing van deze lijst blijf ik met twee vragen zitten. Voor wie is deze lijst? En aan welke criteria moet een woord voldoen om in de lijst opgenomen te worden?

 

« Terug

Archief > 2012

december

november

oktober

september

juli

juni

mei

april

maart

februari

Steun Logeion

Logeion is dé beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals in Nederland, met ruim 4.000 leden. Logeion is wereldwijd de op één na oudste beroepsorganisatie voor communicatie en kent een rijke traditie van vernieuwing. Mede daardoor behoort Nederland, zowel in de beroepspraktijk als in onderwijs en wetenschap, internationaal tot de voorhoede van het vak. Je kunt onze werkzaamheden steunen met een vrijwillige bijdrage in de vorm van een donatie. Zo help je het communicatievak te blijven ontwikkelen.