Logo Zoeken
Online

Gedrag beïnvloeden, hoe doe je dat verantwoord?

dinsdag 12 juni 2018 van 14:30 uur tot 18:30 uur

Locatie

Hogeschool Utrecht - Instituut voor Media & Communicatie
Bolognalaan 101
3584 CJ Utrecht
Behavior_705x220.jpg

Gedrag veranderen door aanpassingen in de omgeving lijkt heel effectief te zijn. Maar hoe kom je nou tot de meest effectieve prikkels? En is (impliciete) gedragsbeïnvloeding altijd wenselijk? Aan de hand van de gedragslenzen en het ‘Persuasive by Design’ model vertelt gedragswetenschapper Reint Jan Renes (Hogeschool Utrecht en Wageningen Universiteit) in het CommunicatieCollege meer over effectief en verantwoord ontwerpen voor gedragsverandering. Onno van Veen (bureau Ideate) gaat vervolgens met ons en Reint Jan in gesprek over hoe hij de gedragslenzen gebruikt in zijn werk als service designer. Want als je ontwerp de check met de vijf gedragslenzen niet kan doorstaan, dan is er iets niet goed en moet je (delen van) je ontwerp aanpassen.

Dit CommunicatieCollege is voor communicatie- en marketingprofessionals die bezig zijn met bijvoorbeeld het opzetten van campagnes, diensten en online toepassingen, verandertrajecten én die  daarbij gedragsbeïnvloeding willen uitoefenen.

Stel dat vanwege een tekort op je rekening je vinger rood kleurt zodra je geld wilt pinnen, of dat bij de bushalte publiekelijk je (over)gewicht wordt getoond zodra je op een bankje gaat zitten. Beiden zijn - vrije extreme - voorbeelden van prikkels in de omgeving die mensen moeten aanzetten tot gewenst gedrag. 

In de afgelopen jaren zijn talloze boeken, artikelen en beleidsrapporten verschenen over de kansen en mogelijkheden van (impliciete) beïnvloedingstechnieken zoals gamification, neuromarketing en nudging. Technieken waarbij vaak het aanpassen van de omgeving centraal staat, zodanig dat gewenst gedrag gemakkelijk, natuurlijk of leuk wordt. Via deze aanpassingen worden mensen niet langer meer door argumenten tot ander gedrag aangezet, maar door in te spelen op hun intuïtieve neigingen. Een klassiek voorbeeld is de vlieg in het urinoir die mannen spelenderwijs gerichter laat plassen.

Gedrag veranderen door aanpassingen in de omgeving lijkt heel effectief te zijn. Maar hoe kom je nou tot de meest effectieve prikkels? En is (impliciete) gedragsbeïnvloeding altijd wenselijk? Gedragswetenschapper Reint Jan Renes (Hogeschool Utrecht en Wageningen Universiteit) vertelt in dit college meer over effectief en verantwoord ontwerpen voor gedragsverandering. Hij doet dit aan de hand van de gedragslenzen en het 'Persuasive by Design'-model, dat  hij met onderzoekers van het PubLab heeft ontwikkeld. Vervolgens gaat Onno van Veen (bureau Ideate) met ons en Reint Jan Renes in gesprek over hoe hij de gedragslenzen gebruikt in zijn werk als service designer.

Een college dat tot nadenken stemt en waarin je concrete handvatten krijgt aangereikt die je direct kunt toepassen in de communicatiepraktijk. Mis het niet!

Over de sprekers

Onno-vdVeen_200x200.jpg

Onno van der Veen

Onno van der Veen is partner bij Ideate, een adviesbureau voor diensteninnovatie. Met Ideate ontwikkelt Onno diensten die veelal gericht zijn op gedragsverandering. Veel organisaties beseffen dat diensteninnovatie noodzakelijk is voor hun toekomst. Ideate helpt hen nieuwe klantinzichten te ontdekken en diensten te ontwikkelen die daarbij passen. Daarnaast geeft Onno regelmatig masterclasses over service design.
Reint-Jan-Renes.jpg

Reint Jan Renes

Gedragswetenschapper Reint Jan Renes is lector Psychologie voor een Duurzame Stad aan de Hogeschool van Amsterdam. Met zijn lectoraat doet hij, vanuit concrete vraagstukken uit de praktijk, onderzoek naar de gedragspsychologie achter duurzaamheid. De diverse praktijkgerichte onderzoeksprojecten waar Reint Jan de afgelopen vijftien jaar bij betrokken is geweest, hebben hem geleerd dat voor effectieve gedragsbeïnvloeding je intrinsiek moet willen snappen wat mensen drijft en waar hun weerstand zit. In 2005 promoveerde Reint Jan in de sociale psychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Tot begin 2019 was hij lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (Hogeschool Utrecht) en universitair hoofddocent Strategische Communicatie (Wageningen Universiteit). In 2018 zette het vakblad Communicatie Reint Jan op de derde plaats in de top 25 van meest inspirerende communicatieprofessionals in Nederland. Recent publiceerde hij ‘De Klimaatspagaat: over de psychologische uitdagingen van duurzaam gedrag’ (inmiddels ruim 2000 downloads).

Hogeschool Utrecht - Instituut voor Media & Communicatie

Bolognalaan 101
3584 CJ UTRECHT
Bekijk op Google Maps

De bijeenkomst vindt plaats op de tijdelijke locatie van de Hogeschool Utrecht aan de Bolognalaan op het Utrect Science Park (UPS). Het gebied is volop in ontwikkeling, hierdoor kan het zijn dat de gebouwen van de Hogeschool Utrecht tijdelijk minder goed te bereiken zijn. 

Het college vindt plaats in zaal 1.065.

Reisadvies

  1. Neem bij voorkeur de fiets of maak gebruik van het OV. Check de handigste OV-route of de routeplanner van de Fietsersbond voor fietsroutes inclusief omleidingen.
  2. Omdat de parkeergelegenheden op het USP overdag vol kunnen zijn, kunt u uw auto het beste parkeren in P+R De Uithof en dan verder per bus of te voet naar uw eindbestemming reizen.

Parkeren op Utrecht Science Park (USP) De Uithof
De parkeerterreinen op het USP zijn eigendom van Universiteit Utrecht. Raadpleeg het overzicht van alle parkeerterreinen op het USP.

Bekijk op hier de volledige routebeschrijving.

Prijzen

Cascadis-leden (tot 30 jaar)
€ 32,50
Cascadis-leden (vanaf 30 jaar)
€ 65,00
Niet-Leden
€ 130,00

Kostenoverzicht:
Leden:  65,00
Young Logeion: € 32,50
Cascadis-leden (vanaf 30 jaar): € 65,00
Cascadis-leden (tot 30 jaar): € 32,50

Niet-leden: € 130,00

Prijzen zijn exclusief btw. Kosteloos annuleren is mogelijk tot en met 4 juni 2018.

Ben je nog geen lid? Meld je dan nu aan en profiteer meteen van de ledenprijs voor deze bijeenkomst.