#deweekvan: Diana Minnaert - Corporate storyteller bij Sabel Communicatie

Diana Minnaertmaandag 08 januari 2018 08:00

Er is weer een Young Professional die haar werkweek laat zien! Het vak communicatie is breed en diep tegelijk. Werkzaamheden van communicatieprofessionals lopen ontzettend uiteen. Communicatie is een containerbegrip geworden, waardoor het voor studenten en starters lastig is om een compleet beeld te hebben van wat je met het vak kan. Met #deweekvan maken wij het vak weer wat tastbaarder. Deze week neemt Diana Minnaert, Corporate storyteller bij Sabel Communicatie, ons mee tijdens haar werkweek.

Door Freek Snelting

Nieuwsgierig naar de werkweek van Diana? Ze plaatst dagelijks foto's, video's en informatie over haar werkweek op het Instagramaccount van Young Logeion. Ook op onze Facebookpagina geven we jullie kijkjes in Diana's werkweek.

Wie is Diana?
"Afgelopen september verruilde ik het studentenleven voor een werkend bestaan. Een overstap die me verrassend goed bevalt. Ik hou me namelijk dagelijks bezig met iets wat ik ontzettend leuk vind: corporate storytelling."

"Ik schrijf samen met collega’s organisatieverhalen. Die vertellen waarom organisaties doen wat ze doen. Door op deze diepere laag in te gaan, ontstaan verhalen die niet alleen het hoofd van luisteraars of lezers bereiken, maar vooral het hart raken. In sommige gevallen zijn verhalen immers krachtiger dan argumentatie. Een goed organisatieverhaal verbindt medewerkers met elkaar en met hun organisatie, en de organisatie met haar omgeving. Het dient als startpunt voor interne en externe communicatie, zoals onboarding, arbeidsmarktcommunicatie en voorlichting."

"Wat ik leuk vind aan mijn werk, is dat ik iedere dag bezig ben met schrijven, adviseren en projecten leiden. Dat ik mag werken voor een mooie mix van maatschappelijk belangrijke organisaties: van het ministerie van Defensie en Waterschap Zuiderzeeland tot werk-leerbedrijf Pantar en ontwikkelingsorganisatie Dorcas. En ook dat ik vaak bij opdrachtgevers op locatie ben, en daar veel leer over uiteenlopende onderwerpen."


Van gesprek tot verhaal
"Een corporate story-traject duurt vaak meerdere maanden. Samen met mijn team van drie collega’s ben ik bij elke fase betrokken. Dat begint bij groepsgesprekken met medewerkers uit alle lagen van de organisatie. Daarin vragen we hen naar hun drijfveren, en naar waarom ze bij hun organisatie werken. Op basis van die persoonlijke verhalen schrijven we twee concept-organisatieverhalen. Die testen we intern bij deelnemers van sessies, en soms ook extern bij bijvoorbeeld stakeholders. Na een aantal rondes schrijven, schrappen en samenvoegen ontstaat de uiteindelijke corporate story."

"Als het organisatieverhaal is gelanceerd, helpen we de organisatie bij de implementatie ervan. Communicatievraagstukken die daarbij aan bod komen zijn: hoe zorgen we ervoor dat alle medewerkers het verhaal kennen én uitdragen? Hoe maken we een organisatie communicatiever en narratiever? Hoe zetten we de corporate story in voor interne en externe communicatie?"

Deze week
"We werken altijd aan meerdere corporate stories tegelijkertijd, en aan verschillende fases binnen lopende trajecten. Daardoor ziet elke week er anders uit. Dit keer starten we op maandag met de lancering van Waterschap Zuiderzeeland. Op woensdag en donderdag zijn we bij de werkconferentie van JIVC, het IT-bedrijf van Defensie, om met werknemers in gesprek te gaan over een nieuwe slogan voor de organisatie. Verder ga ik naar een lezing over narratieve communicatie, en werk ik een aantal dagen op ons kantoor in Bilthoven."

« Terug

Reacties op '#deweekvan: Diana Minnaert - Corporate storyteller bij Sabel Communicatie'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.