“Heb het zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en lef om fouten te maken”

Frank Deuringmaandag 30 januari 2017 08:00

Interview met Frank Deuring over zijn workshop tijdens het ‘De beste versie van jezelf’ event op 21 februari. Frank Deuring is oprichter en eigenaar van de Foutenfabriek. Op 21 februari 2017 is hij aanwezig bij het persoonlijke ontwikkelingsevent ‘De beste versie van jezelf’. Young Logeion sprak hem over de workshop die hij dan geeft.

Door Corné Stroomer

Frank, je geeft tijdens ‘De beste versie van jezelf’ een workshop over positief naar je fouten kijken. Vertel eens over jezelf, wie ben je en wat doe je?
Ik ben Frank Deuring, ondernemer, 31 jaar oud en oprichter van de Foutenfabriek. Ik ben gespecialiseerd in het geven van trainingen bij bedrijven over het omgaan met fouten. De basis voor mijn trainingen komt vanuit diverse theorieën en praktijkervaringen uit de medische wereld en de luchtvaart. Tijdens de trainingen probeer ik mijn kennis en ervaring op een leuke manier over te brengen aan mijn cursisten. Ik maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van diverse spelletjes, bekend van het TV programma de Lama’s.

Privé houd ik van hardlopen en wil ik volgend jaar de koelste (en coolste) halve marathon op aarde lopen. Dit is de wedstrijd op Groenland, waar het -10 graden kan worden. Enige voorbereiding is dus wel vereist.

Een sportieve ondernemer, zo kunnen we je wel omschrijven. Je geeft aan gebruik te maken van ervaringen vanuit de luchtvaart en de medische wereld. Kan je hier wat meer over vertellen?
In de jaren 70 waren er een aantal grote vliegrampen. De luchtvaartwereld heeft hierop een methode van samenwerken ontwikkeld waardoor het aantal rampen afneemt. Deze methode heeft acht uitgangspunten. Die uitgangspunten zijn de laatste jaren vertaald naar de medische wereld en blijken uitermate geschikt om ook te vertalen naar andere vakgebieden.

In praktijk blijkt intermenselijke communicatie de belangrijkste veroorzaker van fouten. Meestal gaat het fout wanneer medewerkers hun manager niet aan durven te spreken op de gekozen richting. Als een manager een kant op gaat waar de medewerker twijfels bij heeft, moet de medewerker deze twijfels kunnen uiten. Je ziet vaker dat managers die erg succesvol zijn soms het idee hebben dat ze altijd de juiste weg kiezen. In het verleden heeft dit desastreuze gevolgen gehad voor een aantal organisaties. Het is dus belangrijk dat de medewerker zich gesteund moet voelen en niet afgestraft wordt op het uiten van twijfels of kritiek. Daarnaast is het belangrijk dat de foutencultuur in de organisatie goed is. Met goed bedoel ik dat medewerkers niet bang zijn om fouten te maken, maar hier juist van kunnen leren.

Heb je een concreet voorbeeld van een manager die de verkeerde weg volgde en daarmee de organisatie in gevaar bracht
Een voorbeeld van een manager die de verkeerde kant op is gegaan is de manager van Royal Bank of Schotland. Op jonge leeftijd is deze man erg succesvol geweest. Rond zijn 40ste was hij CEO van de bank. Hij koos een richting die voor het bedrijf desastreus bleek te zijn. Geen van de medewerkers van de Royal Bank of Schotland heeft hem ooit tegengesproken en deze man was overtuigd van zijn eigen keuzes en succes. De Royal Bank of Schotland heeft maar net de kop boven water kunnen houden. Hieruit blijkt dus hoe belangrijk het is dat ook managers feedback ontvangen.  

Terugkomend op jouw workshop. Hoe ben je in aanraking gekomen met Young Logeion?
Ik was op zoek naar young clubs waar ik mijn ervaring kan delen. Ik weet dat de meeste burn-outs plaatsvinden bij jongeren. Volgens mij heeft dat veel te maken met prestatiedruk. Young profs gaan er vanuit dat succes een keuze is. Dit betekent dat falen ook een keuze is en dat levert veel prestatiedruk op. Ik kan helpen met het managen van deze prestatiedruk aan de hand van mijn trainingen. Generatie Y kan hierdoor beter functioneren in zakelijke zin, waardoor een hoop onnodige kosten gerelateerd aan de uitval van medewerkers voorkomen worden. Medewerkers moeten dan wel hun fouten delen, zodat de organisatie ervan kan leren. Mijn workshop is met name interessant voor mensen die op zoek zijn naar inspiratie om anders naar fouten te kijken en meer zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en lef willen ontwikkelen.

Laatste vraag, wat hoop je zelf mee te krijgen vanuit de workshop?
Ik wil graag mijn kennis en ervaring overbrengen op generatie Y. Daarnaast hoop ik te leren van jullie als communicatieprofessionals waar mijn eigen verbeterpunten in de communicatie liggen. Ik weet al wel dat mijn website nog niet goed is. Één van de grootste fouten die ik hierbij gemaakt heb is dat ik mijn website niet responsive heb gemaakt. Ik ben nu dus hard aan het werk om deze fout te herstellen. Andere verbeterpunten hoor ik graag. Ook ik maak fouten en wil daar graag van leren!

Over ‘De beste versie van jezelf’
Het groeien in je carrière en als persoon begint bij jezelf. Wat kan jíj doen om je te vormen tot de beste versie van jezelf? Hoe benut jij jouw kwaliteiten optimaal? Hoe ontwikkel jij je als communicatieprofessional en blijf je tegelijkertijd dichtbij jezelf? Tijdens deze bijeenkomst van Young Logeion worden tijdens verschillende workshops belangrijke inzichten en praktische handvaten geboden om je optimaal te ontwikkelen en alles uit jezelf te halen. Ontdek samen met andere young professionals hoe jij je kunt ontwikkelen als communicatieprofessional en als persoon tijdens deze bijeenkomst van Young Logeion op dinsdag 21 februari. Meld je hier aan. 

« Terug

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2017

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari