Ethiek

Ethiek

Spinning en framing, fake news, hoax, verzwijgen... Ethiek en ethisch handelen zijn niet alleen een hot topic in de maatschappij, maar zeker ook binnen ons vak. Als adviseurs over de te volgen communicatiestrategie, ontwerpers van campagnes en opstellers van boodschappen zijn wij van grote invloed op het ethisch handelen van de organisaties waarvoor wij werken. Tegelijkertijd is het ethisch handelen van een organisatie (of van een directie) van grote invloed op ons werk. Hoe ga je om met een directeur ...Lees meer

Nieuws en blogs

  1. Waarom een ethisch kompas voor ons communicatievak nodig is

    Liegende woordvoerders bij het ministerie van Financiën. Binnenlandse Zaken die kritische notities achterhoudt. Een werkgever die een stagiaire Communicatie inzet voor hele andere dingen. Een topman die ondanks maatschappelijke kritiek zijn salaris fors verhoogt en de communicatieadviseur mag dat gaan communiceren.

    Lees verder

    Blog Door Wieneke Buurman op 20 februari 2020 2 reacties
  2. Wij weten Raad voor de Communicatie!

    Waarom is er naast de Raad voor de Journalistiek en de Reclame Code Commissie geen Raad voor de Communicatie? Een orgaan dat met gezag de kwaliteit van ons werk beoordeelt is nodig voor verdere professionalisering en voor de maatschappelijke verantwoordelijkheid waarmee ons vak wordt uitgeoefend. En er is ook een economisch belang.

    Lees verder

    Blog Door Rob Visser op 07 augustus 2019 2 reacties
  3. "Niet alles wat mag, moet"

    “Waarheidsvinding wordt geboren uit het botsen van ideeën. Vrijheid van meningsuiting (Artikel 7 van de Grondwet) is ontstaan als de vrijheid van de burger ten opzichte van de overheid. Al lijkt het nu vaak op de vrijheid om andere burgers verrot te schelden.” Wat is onze rol als communicatieprofessional, nu iedereen zowel zender als ontvanger is? En is er zoiets als een ethische grens?

    Lees verder

    Blog Door Bernadet Timmer op 30 januari 2019
  4. Gebrek aan analytische vaardigheden is grootste big dataprobleem van communicatieprofessie

    Nederlandse communicatieprofessionals moeten zich nadrukkelijker bezig houden met onderzoek en big data en wat deze betekenen voor hun professie. Dat is de uitkomst van een exploratief onderzoek dat Dr. Piet Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam (UvA) uitvoerde voor Logeion. "Het onderzoek laat zien dat ons vak gebaat is bij een stevige discussie over wat big data organisaties, en hun communicatie, kan brengen en wat communicatieprofessionals daarbij kunnen inbrengen of daaraan kunnen toevoegen", aldus André Manning, directeur van Logeion. Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 28 november 2018 1 reactie
  5. Nieuw bij Logeion: tijdelijke themagroep Ethiek

    Spinning en framing, fake news, hoax, verzwijgen... Ethiek en ethisch handelen zijn niet alleen een hot topic in de maatschappij, maar zeker ook binnen ons vak. Als adviseurs over de te volgen communicatiestrategie, ontwerpers van campagnes en opstellers van boodschappen zijn wij van grote invloed op het ethisch handelen van de organisaties waarvoor wij werken. Tegelijkertijd is het ethisch handelen van een organisatie (of van een directie) van grote invloed op ons werk. Hoe ga je om met een directeur die slecht nieuws liever afdekt of wat als je een klant hebt die het allemaal niet zo nauw neemt? Lees verder

    Nieuws Door de redactie op 23 januari 2018