Logo Zoeken

Wout Dekker: "Het is en blijft continu leren, ontdekken en bijstellen"

12 mei 2020De redactie

Wout Dekker, directeur van Future Communication, merkt dat het communicatiebureau in deze tijden vooral organisaties ondersteunt met crisiscommunicatie, interne communicatie en online participatie. "En komende maanden verwachten we een groeiende vraag naar communicatieondersteuning bij reorganisaties.” Ook vertelt hij in deze editie van Logeion-leden aan het werk over samenwerken, leermomenten en, echt waar, over geraniums.

Logeion-leden ah werk Future Communication 705x220.jpg

Wout, voordat we wat dieper ingaan op wat de coronacrisis voor jullie betekent, wat is Future Communication precies?
“Future Communication is het grootste communicatieadviesbureau van Nederland.” We zijn een hecht team van ruim 65 communicatie-, content- en online professionals in vaste dienst met daarnaast een groeiend zzp-netwerk. Onze collega’s werken flexibel voor organisaties in de publieke en private sector. We richten ons op projecten die mensen raken in hun leef- of werkomgeving, van gebiedsontwikkeling tot reorganisatie of digitalisering. Goede communicatie met alle belanghebbenden, intern en extern, vinden wij cruciaal voor het waarmaken van de ambities van onze opdrachtgevers. Hier dragen wij dagelijks met veel plezier aan bij, van strategie tot uitvoering”, zegt Wout.

Zoals gezegd, we zitten midden in een ongelooflijk lastige en tegelijkertijd boeiende periode, wat is de impact van de coronacrisis gerelateerde maatregelen op jullie bureau? Hoe werken jullie en hoe houden jullie bijvoorbeeld contact met elkaar? 
“We werken nu allemaal vanuit huis en dat is voor iedereen natuurlijk een uitdaging”, vertelt Wout. “Ook het opstarten en afronden van opdrachten is bijzonder, zo op afstand en volledig digitaal. Maar iedereen slaat zich er goed doorheen. Economisch gezien gaat het ook goed met Future Communication. Dat is fijn in deze grillige tijd. Ondanks dat sommige organisaties inhuurcontracten om bedrijfseconomische redenen stopzetten, hebben we het drukker dan vorig jaar in deze periode. Afgelopen vrijdag hoorden we bovendien dat ons bureau een grote aanbesteding bij een omvangrijke overheidsorganisatie heeft gewonnen. Da’s een opsteker voor iedereen.”

“Een van de ‘sleutels’ van onze samenwerking en succes is de aandacht voor elkaar binnen ons bureau. Daarop lag al voor de coronacrisis de nadruk op. We werken en wonen overal in het land, maar zijn een hechte community van goede, leuke en betrokken collega’s. We doen er veel aan om dat te stimuleren. Zo waren we eind januari vanwege ons twintigjarig jubileum nog een weekend in Lille met elkaar. Achteraf gezien een mooie timing. En ook nu, tijdens deze crisis, is er dagelijks contact via Yammer, Whatsapp, MS Teams en dergelijke. Daarnaast hebben we voor deze specifieke periode een ‘Working Apart Together’-programma ontwikkeld met allerlei digitale ontmoetingsmomenten, zowel sociaal als vakinhoudelijk, en tips om gezond en fit te blijven. Ikzelf zet op maandagmorgen een vlog online: ‘Wouts Weekstart’. En de vijf managing consultants, die ieder een team van collega’s aansturen, hebben bijna dagelijks contact met hun teamleden. Een mooi voorbeeld vind ik tenslotte onze geraniumactie. Op vrijdag 1 mei zijn we als managementteam bij alle collega’s thuis langs gegaan om ze persoonlijk een geranium (onder het motto: “We zitten voorlopig thuis nog wel even achter de geraniums”) te overhandigen en een praatje te maken op gepaste afstand. Je had de reacties moeten zien toen de voordeur openging!”, lacht Wout.

En hoeveel van jouw mensen werken aan corona gerelateerde projecten en kun/mag je er een of twee noemen?
Wout legt uit: “Meer dan de helft van de collega’s, schat ik in. We ondersteunen gemeenten, provincies, de politie, een luchthaven, een universiteit en hogeschool, een logistieke dienstverlener, een waterbedrijf en enkele financiële instellingen bij de crisiscommunicatie. Bij een ministerie en een rijksdienst versterken we het social mediateam. En daarnaast nemen we werk over van communicatiecollega’s die zelf hun handen vol hebben aan corona gerelateerde communicatie, zodat dat de ‘normale’ communicatie blijft draaien.”

Uit een recent onderzoek van Logeion komt naar voren dat er nu vooral behoefte is aan de specialismen crisiscommunicatie en interne communicatie, herkennen jullie dit?
“Dat herken ik zeker!”, zegt Wout vol overtuiging. “Aan crisiscommunicatie en interne communicatie is juist in deze tijd meer behoefte. Nu fysieke bijeenkomsten niet meer mogelijk zijn, is er ook veel behoefte aan ondersteuning bij online participatie. Wij adviseren diverse bouwbedrijven, provincies, gemeenten en woningcorporaties over digitale mogelijkheden en tools, om stakeholders toch te blijven informeren en betrekken. En komende maanden verwachten we een groeiende vraag naar communicatieondersteuning bij reorganisaties.”

Wat zijn voor jou en Future Communication de belangrijkste leermomenten/punten van de afgelopen weken, die je ook als alles weer enigszins genormaliseerd is structureel toe blijft passen? En misschien heb je ook wel een voorbeeld van iets wat niet helemaal goed is gegaan en waar jullie van hebben geleerd.
Wout zegt: “Wat niet goed is gegaan? Echt, ik kan geen grote dingen bedenken. Het is en blijft continu leren, ontdekken en bijstellen. Klein voorbeeldje: we hebben nu als MT iedere morgen een korte dagstart via Teams. Dat lukte ‘vroeger’ live eigenlijk nooit en nu merken we dat het hartstikke goed werkt! Dat moeten we zeker volhouden, ook na de crisis. Sowieso is online vergaderen enorm efficiënt. Althans, dat ervaar ik zo. En voor een aantal collega’s is vaker thuiswerken prettig: meer focus, minder verloren tijd en geen reistijd. We missen vooral het sociale aspect van het werk, ook in de uitoefening van ons vak. Want hoe efficiënt en goed het online werken ook gaat, er gaat natuurlijk niets boven persoonlijk contact!”