Logo Zoeken

Waarom een ethisch kompas voor ons communicatievak nodig is

20 februari 2020Wieneke Buurman

Liegende woordvoerders bij het ministerie van Financiën. Binnenlandse Zaken die kritische notities achterhoudt. Een werkgever die een stagiaire Communicatie inzet voor hele andere dingen. Een topman die ondanks maatschappelijke kritiek zijn salaris fors verhoogt en de communicatieadviseur mag dat gaan communiceren.

Wieneke-705x220-def.jpg

Een greep uit de praktijk van voorvallen die discussie oproepen over ethiek in het communicatievak. Als je naar aanpalende vakgebieden of –verenigingen kijkt, zie je dat die vaak een ‘code of conduct’ of integriteitsbeleid hebben. De IPRA, de BVPA en zelfs de VVD hebben zo een code, beleid of iets soortgelijks. En de journalistiek heeft bijvoorbeeld haar eigen Raad voor de Journalistiek. Naar aanleiding van de liegende woordvoerders bij Financiën deed Joop Bouma, redacteur bij Trouw, concreet de oproep voor een ethische code voor communicatie.

Het algemeen bestuur van Logeion heeft zich vorige week in een brainstormsetting, in een soort van ‘Commlab’, over deze kwestie gebogen. Het is mooie, maar complexe materie. Concrete richtlijnen lijken lastig, ook vanwege de diversiteit van het communicatievak. Ook is er behoefte onder de leden aan het bespreekbaar kunnen maken van dilemma’s en het kunnen sparren over moreel ingewikkelde kwesties., zo bleek al eerder uit onder meer de keukentafelgesprekken en ons Logeion-ledenonderzoek. We pakken de handschoen op. Wordt vervolgd!