Logo Zoeken

Mooi om te zien hoe het communicatieonderwijs blijft veranderen

18 februari 2020André Manning

De laatste tijd ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik regelmatig op de communicatieopleiding van een hogeschool of universiteit rondloop. Indien mogelijk, raad ik iedereen in ons vak aan om af en toe tijd door te brengen op een onderwijsinstelling. Om te zien waar ze mee bezig zijn en de energie en het enthousiasme van studenten – onze toekomstige collega’s - te ervaren. 

Andre Manning blog.jpg

Ook om te zien hoe naast traditionele lesvormen, als hoorcollege en werkcollege, steeds vaker gebruik wordt gemaakt van wat ze in onderwijsland ‘blended learning’ noemen. Hierbij wordt de opbouw van een ‘communicatieportfolio’ even belangrijk als het traditionele toetsen.

Tijdens deze bezoekjes is het iedere keer goed om te merken dat de beroepsniveauprofielen (BNP’s) van Logeion een plek in het kwalificatiemodel van het Landelijk Overleg Communicatie Onderwijs (LOCO) hebben gekregen en dus ook in het onderwijs aan de hogescholen. Dit model biedt een duidelijk beeld van de werkcontext en het gereedschap van de hedendaagse communicatieprofessional. Het LOCO heeft ervoor gekozen om te werken met zes kerngebieden waarbinnen de beroepsuitoefening van de communicatieprofessional plaatsvindt. Deze kerngebieden zijn geformuleerd zonder specifieke leeruitkomsten, maar geven richting aan de manier waarop opleidingen kunnen worden ingericht. Als gevolg hiervan zijn communicatiefuncties – zoals bijvoorbeeld vormgever, contentmanager, persvoorlichter, copywriter en strateeg – te vangen in één beroepsprofiel. De professionele vaardigheden waarover de moderne communicatieprofessional moet beschikken staan ook in het door het LOCO ontworpen model.

Iedereen weet: stilstand is achteruitgang. Omdat het communicatievak zich razendsnel blijft ontwikkelen, zijn we binnen Logeion inmiddels druk bezig om de eerder genoemde beroepsniveauprofielen een update te geven. We hebben inmiddels een aantal leden bij elkaar gebracht die hier tijd en energie in steken, samen met een aantal collega’s van hogescholen. Een mooie kruisbestuiving van kennis en ervaring die ons vak en het onderwijs ten goede komt. Dit is een van de manieren waarop we een doelstelling van Logeion – een brug slaan tussen onderwijs en de praktijk – realiseren.