Logo Zoeken

Blog van de voorzitter: De baard van de koning

18 september 2019Wieneke Buurman

De baard van de koning is het onderwerp van dit moment. Het heeft zelfs het interview in de NRC met Robert Oey, de partner van Femke Halsema, van de eerste plaats in het publieke communicatiedebat verdrongen. En tjonge, wat kan een baard verschillende boodschappen communiceren. Of liever gezegd: wat kan een baard verschillend geïnterpreteerd worden. Van rockster via vakantieganger tot zwerver: alle varianten van interpretatie zijn langs gekomen. 

Wieneke-705x220-def.jpg

Dat hij Maxima naar de kroon zou willen steken, beter zou willen passen naast onze ‘fashion queen’, is de variant waarover de meeste media en gebruikers van sociale media het eens zijn. En: dat dat is gelukt. Ook waren er verwijzingen naar de Gouden Eeuw, omdat deze eenentwintigste-eeuwse baard opmerkelijk veel overeenkomsten vertoont met baarden uit die tijd en dat daar een enorme ambitie uit zou blijken.

Het aantal grappen over baarden en koningen dat onmiddellijk ging circuleren mag ook enige naam hebben. Van normen en baarden tot harenmajesteit: humoristisch Nederland ging lekker los. Of de baard geslaagd is? 46% van de Nederlanders vindt hem tof en de rest ziet de koning liever gladgeschoren. Maar wat ik niet tot nauwelijks ben tegengekomen is het idee dat de koning die baard gewoon leuk vindt, al dan niet voor de afwisseling. En dat hij hiermee helemaal geen specifieke boodschap af heeft willen geven. Zou kunnen toch, collega’s?

En wat Robert Oey betreft: dit interview had hij beter niet kunnen geven. Eerste les in crisiscommunicatie: alle feiten zo snel mogelijk op tafel. Helaas is hij vervolgens les twee, niet wrijven in een vlek, vergeten.