Logo Zoeken

Blog van de Voorzitter: Het communicatievak en het huis van de schilder

10 juli 2019Wieneke Buurman

‘Het huis van de schilder staat het slechtst in de verf’. Dat is een bekend gezegde om aan te tonen dat je vaak vergeet om het vak dat je uitoefent voor anderen goed voor jezelf te doen. Dat gaat ook op voor het communicatievak. Communicatiemensen zijn bescheiden mensen. Eén van hun taken is het positioneren van hun organisatie of hun directievoorzitter, maar vaak niet van hun eigen vak, laat staan zichzelf.

Wieneke-705x220-def.jpg

In iedere organisatie waarin ik heb gewerkt, heb ik een rondje gemaakt langs de interne opdrachtgevers voor Communicatie. Het beeld was overal hetzelfde: “Ik word prima bediend door mijn aanspreekpunt bij Communicatie. Leuk persoon ook. Maar ik heb geen beeld van wat de visie van de organisatie op communicatie is of wat Communicatie ‘overall’ bijdraagt.”

Betteke van Ruler breekt deze week in Adformatie een lans voor minder bescheidenheid.  En daar ben ik het zeker mee eens! Want als je niet goed zichtbaar maakt wat jouw bijdrage is en wat je successen zijn, word je ook niet op waarde geschat. En zo kom je ook niet aan het hart van het beleid of in de boardroom.

Dus laten wij een voorbeeld nemen aan salesmensen.  Zij zijn er veel beter in dan ons om hun producten en zichzelf te verkopen. Misschien kunnen we bij Logeion een keer een salesspecialist het podium bieden om te leren van zijn/haar expertise op dit vlak?