Logo Zoeken

Prikkels - Fed Up

13 juni 2018André Manning

Fed Up. Dat is de titel van een documentaire over de macht van de voedselindustrie in Amerika die me eerder deze week bij de strot greep: beklemmende cijfers van de obesitas-epidemie, maar nog meer het verhaal van een jongen van veertien, die met tranen in de ogen vertelde dat hij bang was de twintig niet te halen. De scholen die er maar niet in slagen hun scholieren een gezonde maaltijd voor te zetten in de kantine. Of het voorbeeld dat de WHO een aantal jaar geleden haar richtlijnen over verantwoord gebruik van suiker heeft aangepast, onder druk van de Amerikaanse minister van Landbouw (lees de suikerlobby).

Andre Manning blog.jpg

Begrijp me goed, ik heb niets tegen Amerika. Integendeel, ik heb er een aantal jaar met veel plezier gewerkt en gewoond en ik kom er nog graag terug, maar dat terzijde. Fed Up is niet alleen een documentaire die confronteert, het is in mijn ogen ook verplichte kost voor communicatieprofessionals. Het gaat over verschillende communicatiedisciplines, zoals public affairs, lobbyen, marketingcommunicatie, public relations, overheidscommunicatie noem maar op. Tegelijkertijd gaat het ook over de beperkte slagkracht van communicatie. Met name op het moment dat er parallellen worden getrokken met roken en hoe we de afgelopen jaren erin geslaagd zijn het aantal gerookte sigaretten terug te brengen. Communicatie speelt daarin een ondersteunende rol, maar geen doorslaggevende.

Tijdens het kijken van Fed Up moest ik direct denken aan het CommunicatieCollege van Reint-Jan Renes dat ik de volgende dag zou volgen. Een college over gedragsverandering en over het snijvlak van communicatie en gedragswetenschappen. Met inzichten over hoe deze gedragswetenschappen op een slimme manier toegepast kunnen worden in onze communicatie (in het publieke domein). Een rol die belangrijk is maar die we niet moeten overschatten.

De vijf gedragslenzen, die door Reint-Jan en zijn collega’s van Publab zijn ontwikkeld, helpen om een scherper inzicht te krijgen op het gedrag van je doelgroep en deze inzichten uit de gedragswetenschappen goed (en ethisch) toe te passen bij het ontwikkelen van producten en diensten. Daarnaast  ging Reint-Jan ook dieper in op het belang van zowel onbewuste als bewuste processen. Er is op dit moment veel aandacht voor bijvoorbeeld hoe nudging en framing op een slimme manier gebruikmaken van onze intrinsieke drijfveren. Het is echter minstens zo belangrijk om na te denken over manieren om mensen via de ‘bewuste’ route aan te spreken en burgers/consumenten weer te laten nadenken over belangrijke zaken en ze tot weloverwogen keuzes aan te zetten; food for thought.

Een documentaire op tv en een CommunicatieCollege, praktijk en wetenschap, ze sloten deze week naadloos op elkaar aan.