Logo Zoeken

Prikkels - Communicatiecollega’s… grijp die kans

30 mei 2018André Manning

Ik blijf het steeds boeiender vinden… hoe komt het toch dat ons vak zich voortdurend blijft ontwikkelen, communicatieafdelingen zich verder professionaliseren en iedereen die in ons vak werkzaam zich voortdurend opnieuw moet uitvinden en aan de andere kant de hoeveelheid issues waar een gebrekkige communicatie soms groteske vormen aanneemt. Een voorzitter van een Raad van Commissarissen die het nog steeds heeft over de jongens en meisjes van de communicatie, een voormalig directeur van een sportbond die het verschil niet weet tussen een persconferentie en een lezing, communicatiemensen van een ziekenhuis die meer bezig zijn met randzaken in plaats van zich op het issue zelf te richten (en daardoor alleen maar in de spreekwoordelijke vlek blijven wrijven), een koffieketen die eerder deze week wereldwijd een paar uur de deuren sluit en dan in een Nederlandse krant niet weet uit te leggen waarom ze dat doen (en dan maar een dooddoener delen). Slechts een paar voorbeelden, maar de reeks van de afgelopen maanden is eindeloos.

Andre Manning blog.jpg

Natuurlijk, met z’n allen doen we geweldig goede en mooie dingen, met ongelooflijk veel impact. En we hebben meer en betere opleidingen dan ooit, we hebben misschien wel meer budgetten dan voorheen .. of niet. We hebben collega’s die een directe rapportagelijn hebben met de CEO, voorzitter en directeur … of niet. We hebben de beschikking over de nieuwste technologie …en dat hebben we zeker. En we zitten meer dan ooit aan de bestuurstafel… of niet. En toch knaagt er iets, iedere keer weer wanneer ik hoor en lees van voorbeelden als hierboven genoemd. Waarom blijven dit soort gevallen op mijn netvlies staan?

Helaas, ik heb de enige juiste oplossing niet. Ik vind het wel spannend dat we over drie weken een C-DAY18 neerzetten waarop bovenstaande onderwerpen uitvoerig aan bod komen. Het dalend vertrouwen in organisaties en merken en de roep om meer transparantie en verbinding, de voortschrijdende technologie die echter niet zonder mensen kan functioneren,  de noodzaak voor communicatiemensen en communicatieafdelingen om veel intensiever samen te werken met andere functies, het inzichtelijk maken van de impact van onze activiteiten in plaats van het meten van onze activiteiten. Allemaal onderwerpen die op een dag aan bod komen; om ons allemaal weer een keer bewust te maken dat we onze kans moeten grijpen om onszelf op de kaart te zetten. Dat gaat natuurlijk niet lukken op een dag, maar laat C-DAY18 daarvoor wel een aanjager zijn, een wake up call zou je het kunnen noemen.