Logo Zoeken

3 vragen om je Live communicatie naar een strategisch niveau te tillen

13 maart 2018Marga Groot Zwaaftink

Live communicatie is de meest krachtige vorm van communiceren. Waarom wordt er dan zo weinig tijd vrijgemaakt voor het uitdenken van een strategie ervoor? Regelmatig wordt het er ‘even’ bij gedaan. En is het een ‘operationele klus’ waarvan je niet kunt meten of het bijdraagt aan de organisatiestrategie.

Helmen-705x220website.jpg

Kijk in de spiegel
Communicatieprofessionals hebben een groot palet van middelen waarvan live er een is.  Veel tijds-en werkdruk kennen we allemaal. En toch…claim je tijd om events grondig uit te denken?

1 Wat is je eigen houding? Zie je het als een vak, net zoals we een architect inhuren die zijn design overdraagt aan de aannemer? Ben jij alleen een bouwer of zie jij de meerwaarde van een architect?

2 Wat is je ambitie? Wil je een kiezel of een baksteen in de vijver gooien met je event?

3 Voel jij je verantwoordelijk voor het niveau van je event naar je deelnemers?*

Kortom: ben jij die ambitieuze bouwer die de verwachting van je deelnemers wil overtreffen? Dan heb je tools nodig om je management te overtuigen! Want net als bij veel andere dingen, zijn events complex, abstract en voor veel management teams vaag.

Design thinking
Design thinking is een goede basis om hier voor jezelf structuur in te brengen. Waardoor je:
- bewust je event ontwerpt
- jouw design goed kan uitleggen: je spreekt de taal van het management. Je laat zien wat de verandering is die het event teweeg brengt en hoe dat meetbaar bijdraagt aan de doelen van je organisatie. Dus voorbij het ‘onderbuik gevoel’.
- het eens wordt dat dit event concept past binnen de doelstelling van je organisatie, Je krijgt draagvlak en de zekerheid dat het concept niet gedurende het proces steeds wordt aangepast.

‘Design thinking is an essential tool for simplifying and humanizing’.

Event Design template
Een strategisch management template, gebaseerd op design thinking is het EventCanvas. Dit bestaat uit 14 vakken, 3 lagen, een stakeholders analyse en empathy mapping voor en na je event.

MT overtuigen
Het doorlopen van het canvas met een divers team van collega’s, levert meerdere prototypes op. Die je voorlegt aan je MT. Na een krachtige uitleg, volgen de vragen, opmerkingen, aanvullingen. Deze neem je mee in het definitieve design dat je daarna voorlegt. Na akkoord is er draagvlak bij het MT, bij het design team en zijn de doelen helder. Shoot for the moon!

Design de oplossing voor alles? Nee, de allereerste stap zet jij. Om dan een prachtige event neer te zetten, die de wereld een beetje mooier maakt! One event at a time!

* De 1% regel om tijd te claimen om te ontwerpen: stel je organiseert voor 400 logistieke managers een congres van 8 uur. In totaal besteden jouw deelnemers dan 400 * 10 = 4000 uur aan het congres (inclusief reistijd). Als we nu 1% van die tijd besteden aan het ontwerpen van het concept van dit congres, zou dat reëel zijn voor jou? Dat komt neer op 40 uur: met een team van 4 collega’s kun je dan twee dagdelen besteden aan het concept.