Logo Zoeken

Samen werken aan een betere wereld

5 februari 2018Helma van Remmerden

“Ben jij de sparringpartner voor kleine ondernemingen?”, dat was de oproep in de nieuwsbrief van 15 november 2017 van Logeion. In het kort komt het erop neer dat Lin on a Mission communicatieprofessionals zocht voor een pro bono uurtje “ff sparren”. Er werden een aantal projecten uitgelicht waaronder Sterk voor Wasbaar. Helma reageerde op deze oproep en meldde zich aan voor het vraagstuk van Sterk voor Wasbaar. En zo ontstond de samenwerking tussen Sjouke Liem van Sterk voor Wasbaar en Helma van Remmerden van Rooz Communicatie.

Lin-on-a-Mission-Sterk-voor-Wasbaar702-220website.gif

Over Sterk voor Wasbaar

Wie: Sjouke Liem

Wat: Founder Sterk voor Wasbaar

Missie: samen maken we de wereld beter door bewust te kiezen voor groen en duurzaam

 

Sjouke is founder van Sterk voor Wasbaar en de focus in haar eerste project ligt op het zichtbaar en laagdrempelig maken van wasbare luiers, zodat (aanstaande) ouders een bewuste keuze maken tussen wegwerp- en wasbare luiers.

Over Rooz Communicatie

Wie: Helma van Remmerden

Wat: Freelance Communicatieprofessional @ Rooz Communicatie

Missie: Als je elkaar ondersteunt en helpt, creëer je een beter en mooier resultaat

 


Helma van Remmerden

Helma is een freelance communicatieprofessional met een jarenlange ervaring op het gebied van marketing en communicatie in retail. Sinds eind 2017 is Helma gestart met Rooz Communicatie en werkt zij als freelance communicatieprofessional.

Communicatievraagstuk van Sterk voor Wasbaar
Anderhalf jaar geleden is Sjouke gestart met Sterk voor Wasbaar. Aan energie, enthousiasme en plannen geen gebrek, maar aan focus wel. De vraag aan Rooz Communicatie was hulp bij het opzetten van een algeheel communicatieplan zodat de boodschap helder en overtuigend kan worden overgebracht aan de doelgroepen.

De start
Bij de eerste ontmoeting was vooral Sjouke aan het woord over Sterk voor Wasbaar: over de plannen, overtuigingen en ambities. Ook werd gesproken over de moeilijkheden waar Sterk voor Wasbaar tegen aan loopt. Heel logisch ook want zo kon Helma zich goed inleven in de problematiek van Sterk voor Wasbaar en kijken hoe dit vraagstuk kon worden aangepakt.

Al snel werd de afspraak gemaakt dat eerst de basis op orde zou worden gebracht. Een goed kerndocument opstellen met daarin een duidelijke missie, visie en kernwaarden, maar ook het in kaart brengen van de doelgroepen, strategie, de boodschap en concept. Uiteraard gestart vanuit een analyse. Momenteel staan de missie, visie en kernwaarden en zijn de doelgroepen in kaart gebracht. Dat is al een hele mooie stap in de goede richting. De volgende stap is de strategie en daar wordt nu hard aan gewerkt.

De werkwijze is dat Helma een voorzet geeft met de vragen die je jezelf moet stellen om te komen tot bijv. een missie, visie of kernwaarden. Sjouke denkt daar over na en tijdens een vervolgafspraak sparren de dames over de voors en tegens van de gemaakt keuzes om te komen tot de definitieve vorm.

De ureninvestering van Helma is relatief laag. Door de ervaring die je in de loop der jaren hebt opgebouwd, zijn de vragen die je moet stellen een gegeven en die heb je als professional altijd paraat. Het denkwerk, en daarmee het meeste werk, zit aan de kant bij Sjouke. Vervolgens kun je tijdens een afspraak redelijk snel komen tot de kern. Helma heeft momenteel wat meer tijd vrij en dat komt ten goede aan Sterk voor Wasbaar. Dat is in deze samenwerking een mooie bijkomstigheid.

Sterk voor Wasbaar, Sjouke: “Ik ben erg enthousiast, Het is zo fijn om met Helma samen te werken. Ze denkt actief mee en –daar waar ik mijzelf nog wel eens verlies in alle plannen en details- heeft Helma een helicopterview waardoor ze de hoofdlijnen goed doorziet en met de juiste vragen en suggesties komt. Ik verwacht dat ik door onze samenwerking meer focus krijg, beter kan prioriteren en een duidelijker beeld krijg van welke kant ik op wil met Sterk voor Wasbaar. 

Het eerste succes van deze samenwerking is voor mij dat er een duidelijke missie, visie en kernwaarden zijn opgesteld en een werkdocument dat de basis vormt voor de vervolgstappen.”

Rooz Communicatie, Helma: “Het is heel leuk om je kennis en ervaring te kunnen delen met een ontzettend enthousiaste jonge ondernemer. Ik weet zeker dat als we onze samenwerking afsluiten, er een goed communicatieplan ligt waar Sjouke mee vooruit kan. Daarnaast ontwikkelt ze nu de skills om straks ook zelf weer een plan op te stellen voor een volgend project. Het is een mooie win-win situatie want ik leer Sjouke over communicatie en marketing en zij leert mij veel over de duurzame wereld en hoe het in die wereld is om een startende ondernemer te zijn. Leuk en interessant.”