Logo Zoeken

Communicatie: als merk of persoon?

5 december 2017Ivonne Smit

Rob Eijsermans presenteert zich als grondlegger van ‘LeanListening’ en warm pleitbezorger van communicatieve organisaties. Tijdens ‘Oorganiseer je luisterkracht’ op 14 november 2017 in Eindhoven gaf hij een presentatie voor tientallen leden van Logeion. Zijn bijdrage bevestigde de trend die ik proef: de vermenging van merkcommunicatie en persoonlijke communicatie.

Communicatie.jpg

Eijsermans, senior adviseur bij Bex*communicatie, schetste herkenbare situaties. Hij beschreef kundig enkele methoden om de luisterkracht van je organisatie te vergroten.

Wijsheid op productievloer
Tijdig en goed naar elkaar luisteren voorkomt een hoop ellende en bevordert de kwaliteit van het werk. Of het nu gaat om de patiëntervaring in een ziekenhuis, de wijsheid op de productievloer of de meningen van wijkbewoners over de komst van een azc: neem de ander serieus en wees bereid van inzicht te veranderen.

De presentatie bewees voor mij nog maar eens, dat wij een geweldig vak hebben. De mens als resultaatgebied blijft mij boeien. Hoe breng je jezelf en de ander in een ‘generatieve luistermodus’? Hoe win je je directie voor dat idee?

Overweldigend
Op 100 sheets van Eijsermans verscheen een overweldigende reeks gedachten en theorieën. Ik herkende denkbeelden uit onder meer psychologie, sociologie, organisatiekunde, procesmanagement, journalistiek, interne communicatie en NLP. En ik wist niet goed wat ik ervan moest vinden.

Eijsermans’ benadering was zo breed, dat ik hem gaandeweg de presentatie een beetje begon kwijt te raken. Bij een ruime invalshoek kan je je onderwerpen in zo’n middag slechts kort aanraken. Welk handelingsperspectief gaf hij ons mee? Wat betekende zijn bijdrage voor mijn werk?



Merk … of persoon
De aangehaalde denkbeelden rond luistervaardigheid refereerden meer aan persoonlijke communicatie dan merkcommunicatie. Dat vind ik een interessante ontwikkeling, waarover bijvoorbeeld Steven van Belleghem al sprak. Alle digitale technieken ten spijt: je klantcontact blijft toch ook en vooral een interpersoonlijk proces.

Hoe ziet de communicatiebranche zichzelf in dit verband? En hoe zien opdrachtgevers óns?

Doe er wat mee
Zo zette Eijsermans mij aan het denken. ‘Doe er wat mee’, wenste hij ons bij het afscheid toe. Maar voor directe toepassing in mijn werk was zijn verhaal toch wat te abstract. Iemand merkte op dat een interactieve werkvorm, zoals aan de slag gaan met een casus, welkom was geweest. Dat had hij overwogen, maar ja, de tijd hè.

Die vermenging van persoonlijke communicatie en merkcommunicatie, hoe zie jij dat?


Ivonne Smit
Aspirant-lid Vakgroep bedrijfsjournalistiek Logeion