Logo Search

Waarom je net als Obelix een back story nodig hebt

October 12, 2017

Als bevlogen communicatieprofessional heb je niet alleen een verhaal nodig over de inhoud van je werk, maar ook een eigen back story. Dat verhaal vertelt waar je vandaan komt, onthult jouw geheime krachten en nodigt anderen uit om met jou mee te doen.

Blog_Sigrid-705x220.jpg

Verplaats je even naar de netwerkborrel, waar je de vraag krijgt wat je eigenlijk doet in het communicatievak. Je vertelt dat je een communicatiebureau hebt of dat je als adviseur werkt bij organisatie X.  Misschien vertel je ook nog iets over het project waar je aan werkt. En dat is het dan.

Je gesprekspartner luistert welwillend (want hij is beleefd), maar haakt niet gretig in op jouw woorden. Hij snapt namelijk niet waar je vandaan komt. Hij voelt er niets bij. En evenmin begrijpt hij wie jij eigenlijk bent.

 

Geheime wapen

Dat kan anders. Met een eigen back story: het verhaal waarmee je je werk, je project of je idee echt tot leven brengt. Een verhaal dat je geheime krachten onthult. Of je geheime wapen. Want geloof me, ook jij hebt een geheim over het vak dat je zelden deelt. Een mooie die ik laatst hoorde van een communicatiecoach: ‘ik ben eigenlijk heel lui, want ik laat anderen het werk doen’.

De term back story komt uit de wereld van de fictie. Voordat in een roman, film, game of strip het feitelijke verhaal van start gaat, krijgt de lezer of kijker via een zijsprong extra informatie voorgeschoteld over het vroegere leven van de held. Zo leren we dat de stripheld Obelix zijn uitzonderlijke krachten te danken heeft aan een jeugdincident: als kind viel hij per ongeluk in een ketel met toverdrank, die de Galliërs onoverwinnelijk maakt.

Hierbij kreeg hij zoveel toverdrank binnen, dat de drank bij hem nooit meer uitgewerkt raakte.Dit is noodzakelijke informatie om het verhaal te snappen en om zijn bovenaardse krachten binnen de context van het verhaal geloofwaardig te maken.

 

Zwakke plek

De back story onthult de voorgeschiedenis van de hoofdpersoon met alle wensen, drijfveren en angsten die hem beïnvloeden bij zijn huidige leven. Het verklaart hoe Superman, Harry Potter of andere superhelden in games, stripverhalen of spektakelfilms aan hun bovenaardse krachten komen. Het maakt duidelijk waar zij hun ongelooflijke doorzettingsvermogen aan te danken hebben, maar ook waar de zwakke plek van Achilles zit.

Ook bekende ondernemers hebben vaak een back story die duidelijk maakt waarom ze hun eigen weg gaan of rebelleren. Denk aan de eigenzinnige levensgeschiedenissen van Richard Branson en Steve Jobs, maar ook aan het verhaal van Tony Chocolonely over de strijd voor slaafvrije chocolade.

Een back story geeft de waarden van de hoofdpersoon een diepere laag, waardoor diens superkrachten in perspectief komen te staan. Vaak is het juist de kwetsbare kant die grote ondernemers zo krachtig maakt.

Ook verheldert de back story hoe iemand zijn eigen stem heeft gevonden en welke lange weg hij of zij daarvoor heeft afgelegd. Dat maakt de hoofdpersoon menselijk en sympathiek, zodat anderen zich met hem of haar kunnen identificeren. Door het menselijke verhaal komt de hoofdpersoon ineens heel dichtbij.

 

Onderscheidend verhaal

Veel communicatieprofessionals schrijven hun persoonlijke missie even op uit de losse pols. Of ze gaan er juist langer voor zitten, maar dan vloeit er vaak een behoorlijk technocratisch stuk uit de pen. Zo komen de idealen waar je het allemaal voor doet niet tot leven.

Maak er dus werk van om je back story levendig, herkenbaar en geloofwaardig op te schrijven. Dat verhaal draait altijd om de vraag: waarom doe je wat je doet en niet anders? Wat onderscheidt jou van de rest? Wat maakt jou bijzonder? En dus ook: wat is jouw geheime kracht?

Verweef je persoonlijke achtergrondverhaal met het verhaal over je werk of je missie, want dan gaat het ook over emoties. Je hebt je in een vorige functie bijvoorbeeld enorm beklemd gevoeld, waardoor je nu mensen stimuleert om in alle vrijheid hun eigen keuzes te maken.

 

Koffie-afspraak

Wellicht ben je nieuwsgierig wanneer je een back story precies gebruikt. Bij een pitch heeft het weinig zin om je hele back story uit de doeken te doen. Ook een eerste kennismaking is geen geschikt moment. Dat gebeurt in films, games of romans overigens meestal ook niet: de back story volgt pas in een van de latere episodes, wanneer het verhaal al op gang is gekomen.

Wanneer dan wel? Als de eerste interesse gewekt is en er behoefte is aan meer. In een profieltekst of op de ‘over-ons-pagina’ bijvoorbeeld. Wanneer je tijdens een netwerkbijeenkomst dieper met de ander in gesprek raakt of als je elkaar treft bij een persoonlijke koffie-afspraak.

Ook bij het schrijven van blogartikelen kun je uit je back story putten als je concrete voorbeelden nodig hebt. Mocht je interviews geven over je werk, dan diep je natuurlijk ook delen uit je voorgeschiedenis op.

Dus pak je rol en ga staan voor je verhaal. Laat zien waar jouw kracht vandaan komt en vertel.

 

 

Deze blog werd ook geplaatst op de website van Sigrid van Iersel.