Logo Zoeken

Prikkels – De kracht van de vereniging

13 juni 2017André Manning

Nog nagenietend van C-DAY17 heb ik de statuten van de vereniging nog eens doorgelezen om te kijken in hoeverre ons jaarlijkse vakcongres bijdraagt aan het doel van Logeion, zoals beschreven in artikel 4 van deze statuten: “Logeion heeft ten doel het bevorderen van de interactie en kennisuitwisseling tussen communicatiedisciplines en het bevorderen van een verdere professionalisering en profilering van de beroepsgroep van communicatieprofessionals. Daarnaast wil de Vereniging een adequate externe beeldvorming van de professie bevorderen”.

Andre Manning blog.jpg

Nou daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. Interactie, kennisuitwisseling, communicatieprofessionals, professionalisering, positionering en profilering. Ze waren allemaal duidelijk zichtbaar  in ons jaarlijkse vakcongres en dan hebben we het goed gedaan.  De locatie was voor mij nieuw en in mijn ogen een voortreffelijke keuze; gemakkelijk te bereiken, voldoende ruimte en een bijzonder professionele uitstraling. Het programma was goed en gebalanceerd; interessante keynotes, de verkiezing van de Communicatieman/vrouw en het CommunicatieTalent van het Jaar en een middag met een breed aanbod aan interessante workshops. Een vol programma waar meer dan zeshonderd vakgenoten op af zijn gekomen om te leren, te delen en te netwerken (interactie).  

Dat waren er veel en  opnieuw meer dan het jaar ervoor. Maar er is altijd ruimte voor meer; als vereniging moeten we blijven kijken hoe we onze huidige leden het beste bedienen maar ook voortdurend kijken naar hoe we nieuwe leden (waar zijn bijvoorbeeld de collega’s van de grote multinationals?) aan ons kunnen binden. Daarnaast moeten we naar mijn mening ook mogelijkheden onderzoeken. Bijvoorbeeld hoe we kunnen samenwerken met vakgenoten uit andere disciplines als HR en Marketing.  Want dat zijn toch vaak de collega’s met wie we nauw samenwerken.

Tenslotte, weten jullie dat  C-DAY 17  voor een groot deel werd georganiseerd door leden die daar vrijwillig  hun  tijd en energie in staken. En is dat niet geweldig? Daar mogen we best  trots op zijn. Het is in ieder geval een van de redenen dat er jaarlijks meerdere verenigingen bij Logeion langs komen om te kijken “hoe wij dat toch doen”; groeien tegen de stroom in. Wat mij betreft kunnen we dat niet hard genoeg doen. En… oh ja, de eerste evaluaties van C-DAY komen inmiddels  binnen en op dit moment krijgt C-DAY een dikke 7.5. Een prachtig cijfer.